’s Werelds grootste retailer zet in op pakjesautomaten
Walmart gaat het aantal geautomatiseerde oppikpunten in zijn winkels het komende jaar meer dan verdubbelen. Momenteel hebben al zo’n 200 winkels in de VS een Pickup Tower, daar komen in 2018 nog eens 500 bij. Volgens het bedrijf zal daarmee 40 procent van de Amerikaanse bevolking de mogelijkheid hebben om van de oppikpunten gebruik te maken.
Blikjesautomaat
Een Pickup Tower is een pakjesautomaat; klanten scannen aan de machine een ophaalcode in, de automaat presenteert hen binnen een paar seconden het bijhorende pakje. Het systeem werkt zoals een blikjesautomaat, waarbij de machine intern het juiste pakje ophaalt en deze dan via één vast uithaalpunt bij de klant brengt. Walmart voorziet naast de Pickup Tower ook lockers waarin grotere producten zoals ijskasten of tv’s kunnen worden opgehaald.
Walmart wil duidelijk inzetten op het click & collect-principe. Recent kondigde het bedrijf aan dat het een miljoen van zijn online producten met een korting zou aanbieden voor wie de spullen in de winkel komt ophalen in plaats van te laten leveren. De voordelen van click & collect zijn dubbel voor Walmart: het bespaart koerierskosten uit voor het bedrijf, en lokt tegelijk klanten naar zijn vestigingen en vergroot de kans dat ze nog dingen zullen kopen eens ze daar zijn. Op die manier kan Walmart zijn fysieke winkels uitspelen tegenover pure online concurrenten als Amazon, al heeft die laatste met de overname van Whole Foods zijn fysieke aanwezigheid sterk uitgebreid.