Amazon Alexa nieuwste receptioniste Mariott
Althans, voorlopig enkel in Mariott hotels. Andere hotelketens zoals Accor en het Four Seasons hotel blijven wel nog voor een persoonlijke aanpak gaan.
Mariott hotels zullen gebruik beginnen maken van de dienst ‘Echo’. Op die manier breidt Amazon ook haar aanwezigheid in de horeca-industrie uit.
Room service, please!
Concreet zullen Mariott-hotelgasten vanaf nu room service of housekeeping diensten kunnen aanvragen zonder daarvoor naar de receptie of de respectieve diensten te hoeven bellen. Ook voor aanbevelingen voor fijne restaurantjes moet je in Mariott niet meer bij de conciërge zijn, maar staat Alexa je graag te woord. Al kan je je ook wel vragen stellen bij die aanbevelingen. Heeft Alexa namelijk zelf al eens in die restaurantjes gegeten?
Siri vs Alexa
Mariott zou voor dit experiment ook die andere befaamde spraakassistent, Siri getest hebben. Uiteindelijk is Alexa er dan toch als overwinnaar uitgekomen. Volgens Mariott is er echte geen sprake van een directe vergelijking met Apple, en gaat het hen enkel en alleen om de perfecte guest experience.
Marktuitbreiding
Dat Amazon met een hotelketen in zee gaat, toont aan dat het op zoek is naar een marktuitbreiding van de Echo-toestellen. Volgens een rapport van CNBC geven Amazon Echo-eigenaars namelijk ongeveer 1.700 dollar uit per jaar op de webshop van Amazon.
De overeenkomst tussen Amazon en Mariott zou deze zomer van start gaan in een aantal uitverkoren Mariott-hotels. Amazon zal de dienst ook beschikbaar stellen voor andere hotelketens.