Nieuws

Oprichters Instagram verlaten Facebook

In 2012 deed Facebook een fantastische investering, voor één miljard dollar wist het toen Instagram over te nemen van de twee oprichters. Die kwamen toen voor Facebook werken, maar hebben nu toch besloten het bedrijf te verlaten.

 

In 2012 wist Facebook een briljante aankoop te doen, het kocht in dat jaar Instagram voor een schijntje van wat het nu waard is, er werd namelijk slechts één miljard dollar voor neergeteld. Inmiddels is het 6 jaar later en is Instagram uitgegroeid tot een van de grootste sociale netwerken van Facebook. Inmiddels is Instagram dusdanig ‘hip’ dat de groei van Facebook is verschoven naar het ‘nieuwe’ sociale medium. Mogelijk heeft Facebook nu dusdanig veel druk gezet op de strategie van Instagram dat de oprichters hebben besloten het pand te verlaten.

 

De twee oprichters, Kevin Systrom en Mike Krieger, maakte in een blogpost bekend dat ze Facebook zullen verlaten. Ze geven zelf aan dat ze iets nieuws willen ontdekken na het helpen ontstaan van het immense sociale medium. Om dat te doen hebben ze besloten Facebook te zullen verlaten en nieuwe dromen te gaan achtervolgen. Wat Kevin en Mike van plan zijn om te gaan doen is nog niet bekend. Daar komt ook nog een vraag bij kijken, is het ontdekken van iets nieuws de volledige reden om het Facebook te verlaten.

 

Ondergang autonomie

Geen van beide oprichters heeft een bevestiging gegeven op dit vlak, maar de kans is groot dat een inkrimping van de autonomie bij de oprichters heeft geleid tot het aftreden van beide heren. Bij de aankoop van het sociale medium door Facebook werd een hoop autonomie voor de twee oprichters beloofd. Met de groei die Instagram nu doormaakt, terwijl Facebook juist de gebruikersaantallen en daarmee ook opbrengsten ziet dalen, moest Instagram mogelijk een geheel nieuw pad kiezen om wist te genereren.

 

Facebook staat sinds het Cambridge Analytica schandaal onder vuur en moest niet al te lang geleden een enorme daling in beurswaarde verwerken. Instagram en WhatsApp doen het daarentegen juist heel goed, en weten nog altijd groei te behalen. Vandaar dat Facebook mogelijk nu de kans rijp ziet om de gemaakte kosten van het platform terug te verdienen door bijvoorbeeld meer advertenties te plaatsen die in zijn geheel lijken op een standaard post van Instagram.

businessinstagramsilicon valleyzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken