Ahold Delhaize toont positieve resultaten derde kwartaal: ook online is er een flinke groei
Woensdagmorgen kwam Ahold Delhaize met resultaten over het 3e financiële kwartaal van 2018, waarin duidelijk wordt dat het nog altijd goed gaat met de samengevoegde keten. Vooral online heeft de keten, die bestaat uit onder andere Albert Heijn, Delhaize, Bol.com en Peapod (Amerika), het afgelopen kwartaal goede resultaten geboekt. Gemiddeld gingen de verkopen met 27,6 procent omhoog, vooral Bol.com had een sterke bijdrage aan de groei in online verkopen. Ahold Delhaize meldt ook dat de groei in lijn ligt met de verwachtingen, en het bedrijf daardoor verwacht in 2020 voor 5 miljard euro aan online verkopen af te handelen.
Het volledige concern dat valt onder Ahold Delhaize heeft een omzet geboekt van 15,8 miljard euro, een groei van 3,6 procent vergeleken met vorig jaar – in het derde kwartaal van 2017 werd er nog 15,13 miljard euro aan omzet gedraaid. Van de totale verkopen is slechts een relatief klein deel online, in het derde kwartaal werd er online voor 677 miljoen euro verhandeld, een stijging van 21,1 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De winst van de gehele groep heeft ook een flinke groei doorgemaakt – vorig jaar lag dit in hetzelfde kwartaal nog op 362 miljoen, waar het nu is gestegen naar 459 miljoen euro. Al met al een stijging van 21 procent op de wereldwijde verkopen.
Ahold Delhaize in Nederland en België
Tot zover de resultaten van de volledige groep – dat zegt namelijk vrij weinig over de prestaties van het concern op thuisgrond. In Nederland boekte Ahold Delhaize in het derde kwartaal een omzet van 3,4 miljard euro, 5,8 procent hoger vergeleken met vorig jaar. Ook ging winst in Nederland flink omhoog met 8,4 procent naar 176 miljoen euro, een groot aandeel in de totale winst die het bedrijf dit kwartaal heeft geboekt. Online doet Ahold Delhaize het in Nederland ook zeer goed, met de totale verkopen die uitkomen op 477 miljoen euro, vooral gedreven door hogere online verkopen via ah.nl en bol.com.
In België is Ahold Delhaize nog een stuk kleiner, zo blijkt ook wel uit de resultaten die het bedrijf daar heeft geboekt. De totale omzet ligt er op 1,2 miljard euro, terwijl de operationele winst uitkomt op slechts 34 miljoen euro, dat ligt wel 59,7 procent hoger in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Als laatste zijn er nog de online verkopen, waaruit blijkt dat de inwoners van België toch nog niet geheel klaar zijn om alles online aan te kopen – zo zouden de resultaten in elk geval doen vermoeden. In het derde kwartaal is er namelijk voor ‘slechts’ 12 miljoen euro aan spullen online besteld, 2,5 procent van alle online aankopen die er in Nederland zijn gedaan bij het concern.