Online modewarenhuis Zalando eindigt het derde kwartaal in de rode cijfers
Als je online op zoek gaat naar kleding dan kan het niet anders dan dat je wel eens langs Zalando bent gekomen. Het modewarenhuis biedt een enorm brede collectie aan kleding voor een interessante prijs en (vooral) met interessante retourvoorwaarden. De retourvoorwaarden die het bedrijf erop nahoudt, zijn een van de redenen waarom er dusdanig veel mensen gaan winkelen, kleding kan namelijk tot wel 100 dagen na aankomst bij de koper geretourneerd worden – ook nadat kleding al uitgebreid door de gebruiker is gepast. Op lange termijn zou dit de rendabiliteit van de Duitse onderneming aan kunnen tasten, of het ooit tot een faillissement zal gaan leiden is niet te zeggen, maar het valt in zekere zin ook niet uit te sluiten.
Deze gegevens worden duidelijk als de kwartaalcijfers van het bedrijf erbij worden gepakt, het bedrijf sluit het derde kwartaal af met rode cijfers. Gelet op de omzet zou je kunnen zeggen dat het er niet eens zo erg uitziet, Zalando had in het derde kwartaal namelijk een omzet van 1,2 miljard euro. Toch is ook dat geen positief gegeven, analisten hadden een omzet verwacht die meer zo tegen de 1,4 miljard euro aan zou liggen. Dat de omzet lager uitvalt dan verwacht, komt deels doordat analisten hebben gerekend met een te hoge omzetgroei; de directie had in september al een lagere groeipotentie voor het derde kwartaal laten vermelden, maar analisten zijn daar niet vanuit gegaan in hun berekeningen. Uiteindelijk bleef de groei in het derde kwartaal hangen op 12 procent.
Geen winst voor het e-commerceplatform
Naast de lagere omzet duikt Zalando ook in het rood wat betreft de winstcijfers. Een lagere omzet hoeft nog niet veel te zeggen, maar de lagere omzet maakt ook dat het bedrijf dit kwartaal geen winst heeft geboekt. Over het derde kwartaal maakt Zalando een verlies van 55,7 miljoen euro, dit ten opzichte van de winst van 51,8 miljoen euro die nog in het tweede kwartaal werd geboekt. In zijn totaliteit waren er 27,7 miljoen orders bij het bedrijf, al ging de gemiddelde waarde van een order wel omlaag van 62 euro naar 57,50 euro. In zijn totaliteit staat Zalando dit jaar al voor 5 miljoen euro in het rood, waar dit vorig jaar nog een plus was van 41,5 miljoen euro.
De verliezen voor Zalando hebben ook een duidelijke gedeelde oorzaak: het retourbeleid. Natuurlijk zorgt dit ervoor dat er gemakkelijk klanten worden aangetrokken, maar uit cijfers blijkt dat de helft van de orders weer worden teruggestuurd, omdat het niet naar wens is, of het nu de maat, of het kledingstuk zelf is. Deze retourzendingen zijn ook nog een gratis, waardoor Zalando enorm veel geld moet besteden aan de vervoerskosten. Ook het retouren is natuurlijk niet zonder kosten, in het magazijn moeten er zo meer medewerkers aan de slag om de retouren te verwerken. Als laatste blijkt nog dat een groot deel van de kleding weliswaar voor een tweede keer wordt aangeboden, maar dat dit niet altijd even succesvol is. Ook komt een deel van de kleding dusdanig beschadigd terug dat het niet eens meer een tweede keer verkocht kan worden.