Sinterklaas leert online shoppen
De kerstperiode komt steeds dichterbij, maar daarvoor moet er nog een andere heilige langs de schoorsteen passeren, namelijk Sinterklaas. Onderzoek van BeCommerce, de Belgische vereniging van webshops, heeft aangetoond dat speelgoedaankopen (o.a. voor Sinterklaas) steeds meer online gebeuren. Niet alleen het aantal online aankopen is gestegen, maar ook het gemiddelde bedrag dat we uitgeven, is verder de hoogte in gegaan.
€113, dat is het gemiddelde bedrag dat het Belgische gezin vorig jaar heeft uitgegeven aan speelgoed. In de eerste helft van 2018 spendeerden we bovendien 58% meer aan online speelgoedaankopen in vergelijking met dezelfde periode in 2017, wat overeenkomt met een bedrag van €66,15 miljoen. Als we verder terugkijken in het verleden, zien we pas hoe sterk de online speelgoedaankopen stijgen. In het eerste kwartaal van 2015 kochten 149.128 Belgische gezinnen hun speelgoed online en dit jaar was dat aantal 296.599, wat quasi een verdubbeling is.
Niet alleen het aantal aankopen, maar ook het gemiddeld uitgegeven bedrag per aankoop is gestegen door de jaren heen. In 2015 en 2016 zat dit bedrag voor online speelgoedaankopen nog op €80, in 2017 klom dit naar €89 en voor de eerste helft van dit jaar zitten we aan zo’n €126,5 per speelgoedaankoop. Daarbij komt ten slotte dat de hoogtijd van de speelgoedaankopen nog moet komen, aangezien kinderen maar al te graag speelgoed zien verschijnen bij het haardvuur op 6 december en onder de kerstboom op 25 december.