Singles Day was hoogdag voor verkoopcijfers
Voor degenen die dachten dat het gisteren enkel en alleen Wapenstilstand was, komt hier even een kleine aankondiging. Het was op dat moment namelijk ook Singles Day. Een dag die speciaal is gemaakt voor alle single mannen en vrouwen op de wereld. Hieraan zit namelijk een heus kortingsfestijn aan vast dat sinds dit jaar ook zijn weg heeft gevonden naar onze regionen. Singles Day komt namelijk oorspronkelijk uit China, waar het ook dit jaar weer spectaculaire cijfers opleverde.
Singles Day in China
We nemen eerst een kijkje over de Chinese muur, namelijk bij de internetgigant Alibaba. Singles Day is voor het bedrijf een wereldwijd winkelfestival waarmee dit jaar enkele records gesneuveld werden. In 2017 werden er voor €22,45 miljard euro aan goederen verkocht in een tijdspanne van 24 uur en in een totaal van 230 landen. Dit jaar werd dit bedrag verder opgetrokken tot 27,33 miljard euro. Vooral de initiële verkoopexplosie is hier opmerkelijk. In amper 85 seconden verkocht Alibaba reeds voor 1 miljard dollar aan producten en na een uur was de kaap van 10 miljoen dollar al voorbijgestreefd. Enkele merken die hier het meeste voordeel uit haalden zijn Apple, Dyson en Nike.
Singles Day bij bol.com
In ons Belgenlandje bleef Singles Day een onbekend fenomeen, maar daar bracht de online webshop bol.com dit jaar verandering in. In Nederland bestonden de koopjes op Singles Day al, maar in België was dit nog niet het geval. Wij mochten gisteren voor het eerst kennismaken met allerlei kortingen en promo’s van bol.com die al dan niet afgestemd waren op de singles in ons midden. Vanuit Nederland werd de website gisteren 20% meer bezocht en in België waren er zelfs 30% meer bezoekers. Bol.com zette voornamelijk in op huidproducten, parfum, games en (solo)seksspeeltjes, waar de kortingen opliepen tot 60%. In deze laatste categorie was er tot slot een piek te zien in de verkoopcijfers.