Nederland neemt leiderspositie in Business-to-Consumer E-commerce Index
Aan het einde van elk jaar verschijnt de Business-to-Consumer E-commerce Index. Dit rapport wordt uitgebracht door de United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD) en geeft aan hoe goed (of slecht) landen voorbereid zijn op e-commerce. In de index van 2018 zien we dat Nederland de leiderspositie heeft kunnen bemachtigen, België bevindt zich hier op de 28e plaats.
Luxemburg van de troon gestoten
In de Business-to-Consumer E-commerce Index van vorig jaar stond Nederland hier op de derde plaats. De toenmalige leider was Luxemburg, maar het kleine landje is nu gedaald naar positie 19, aangezien het sinds vorig jaar enkele problemen heeft ondervonden op het vlak van bezorgingen. In deze index worden namelijk scores gegeven op basis van de volgende vier factoren: aandeel van individuen dat gebruikmaakte van het internet, aantal individuen met een account, beveiliging van de internetservers en de betrouwbaarheid van de leveringsdiensten. Met een score van 65/100 op dit laatste punt is Luxemburg dus zwaar gezakt in de ranking.
De veiligste servers
Als we kijken naar de scores voor de beveiliging van de internetservers, dan zien we dat alleen Nederland hier een perfecte score van 100/100 wist te behalen. Daarnaast heeft Nederland ook het op één na hoogste percentage van online shoppers, namelijk 76% van de gehele bevolking (alleen 15-plussers).
België haalt tot slot goede scores in bijna elke categorie. De score die ons land naar beneden heeft gehaald in de ranglijst is die voor de betrouwbaarheid van de bezorgingen. Op dat punt scoren we slechts 70/100.
De volledige Business-to-Consumer E-commerce Index kan je hier bekijken.