Aandelen van Asos duiken naar beneden na winstwaarschuwing
Gisteren stuurde Asos een bericht de wereld in waarin het een winstwaarschuwing aankondigde na een slechte novembermaand. Deze magere maand gaat bovendien niet alleen op voor Asos, maar heel de modesector ervoer november als een zwakke maand. Het gevolg hiervan voor de Britse kledingreus was een enorme duik in de aandelen van zo’n 40 procent, waardoor het bijna een half miljard euro aan marktwaarde kwijt is geraakt. Maar hier blijft het echter niet bij, want de rest van de modewereld lijkt mee te duiken.
Black Friday waanzin
Een mogelijke oorzaak van deze waarschuwing zijn de ongeziene kortingen tijdens het koopjesfestijn Black Friday. Asos gaf hierbij reeds een algemene korting van 20% op alle producten, maar concurrenten deden het nog beter.
Nick Beighton, CEO van Asos, voegde hieraan toe dat hij stomverbaasd was met de hoeveelheid kortingen in het algemeen en tijdens Black Friday in het bijzonder. Sinds kort zijn in de hele modewereld ongeziene kortingen te zien met alle gevolgen van dien.
Minder koopkracht
De enorm hoge kortingen zijn volgens Asos niet de enige oorzaak van deze problemen in de modesector. Zo geven klanten simpelweg minder uit dan enkele jaren geleden, waarbij ook wordt verwezen naar de economische onzekerheid in het VK die gepaard gaat met de dreigende Brexit. Niet alleen het VK ontvangt rake klappen, maar ook Frankrijk en Duitsland verkondigen hetzelfde slechte nieuws.
In zijn duik van 40% sleepte Asos ook andere modebedrijven mee in het diepe, waaronder Zalando en H&M. Vooral de daling van Zalando is hier eerder onverwacht. In dit tijdperk van e-commerce werd voorspeld dat online winkels het uiteindelijk zouden winnen van de fysieke winkels en dat een aanpak die online en fysiek combineerde, het beste zou zijn. Maar na de gebeurtenissen van gisteren houdt die uitspraak niet bijzonder veel steek meer.
De huidige decemberkoopjes in aanloop naar de feestdagen voorspellen bovendien weinig goeds voor de problemen in de modesector. Asos heeft uit voorzorg zijn budget van dit jaar verlaagd naar £200 miljoen, wat zo’n £40 miljoen minder is dan het aanvankelijke budget. De gehele modesector lijkt dus een onzekere toekomst tegemoet te gaan.