Abonnementskortingen komen naar de Apple App Store
Apple behoudt graag de controle over zijn eigen ecosysteem en tot nu toe betekende dit dat ontwikkelaars enkel gratis abonnementen of een eenmalige korting konden weggeven om zo nieuwe gebruikers over de streep te trekken. Lastig natuurlijk om met die opties ex-abonnees te overtuigen om je app toch nog een keer te proberen. Apple zag dat ook in en het wordt nu mogelijk om bestaande abonnees te overtuigen een duurder abonnement te nemen door hen een goedkoop upgradetarief aan te bieden.
Samengevat betekent deze wijziging dat er drie mogelijkheden zullen zijn voor promoties. Eerst en vooral de gratis promoties, zoals een proefperiode van 30 dagen die dan evolueert in een abonnement van bijvoorbeeld 4,99 euro per maand. Vervolgens is er ook een ‘Pay as you go’-optie waarbij gebruikers gedurende meerdere maanden telkens opnieuw een verlaagde prijs betalen. Dat kan bijvoorbeeld gaan over 1,99 euro per maand voor 3 maanden, waarna opnieuw een hogere prijs gevraagd zal worden. Ten slotte is er ook nog de ‘Pay up front’-optie, waarbij vooraf betaald wordt voor de hele prijs van de promotie, zoals bijvoorbeeld 9,99 euro voor de eerste 6 maanden samen.
Ons lijkt dit alvast een positieve evolutie voor ontwikkelaars én gebruikers van Apple-producten. De functionaliteit wordt verwacht in iOS 12.2, MacOS 10.14.4 en tvOS 12.2 en eens beschikbaar, zal het ook mogelijk zijn om verkoop- en trendrapporten te bekijken.