Walmart gaat strijd aan met online retail door middel van robots in filialen
Online retailers zoals Amazon leggen retailbedrijven die nog wel fysieke filialen hebben het vuur aan de schenen. De verkoopcijfers in fysieke winkels kennen dan ook een daling door de sterke opkomst van deze online retailers. De Amerikaanse winkelketen Walmart gelooft dat het hiervoor een oplossing heeft gevonden in de vorm van robots in zijn winkels.
De robots gaan gebruikt worden voor verschillende taken die werknemers vaak niet graag uitvoerden. Voor elk van die taken is er ook een afzonderlijk type robot ontwikkeld. Zo komen er 1.500 Auto-C robots om de vloeren schoon te maken, 300 Auto-S robots die producten in de winkelrekken scannen om de voorraad op te nemen en 1.200 FAST robots die producten scannen en sorteren wanneer deze worden geleverd. Daarnaast komen er 900 Pickup Towers die dienst zullen doen als een soort van automaten waaruit consumenten eenvoudig hun online bestellingen kunnen ophalen.
De menselijke werknemers lijken dus stilaan vervangen te worden door robots. Walmart zou echter die werknemers willen inzetten om klanten verder te helpen en online bestellingen klaar te maken. Ook wil het meer werknemers aannemen voor zijn groeiende online winkelplatform om de strijd aan te gaan met zowel AmazonFresh als Whole Foods, wat ook onderdeel is van Amazon.
Walmart wil dan wel zijn werknemers inzetten in meer klantgerichte functie, maar toch is het onvermijdelijk dat de nieuwe robots uiteindelijk sommige werknemers geheel zullen vervangen, waardoor er ontslagen zullen vallen.