Nieuws

Data Survey 2019-2020: de rol van data en AI in business

Go Data Driven heeft de resultaten van zijn jaarlijkse Data Survey gepubliceerd. In deze grootschalige survey wordt gepeild naar de laatste inzichten rond de ontwikkelingen in de nieuwste technologieën vanuit een businessperspectief.

Het is inmiddels al de vijfde editie van de Data Survey. De Data Survey, georganiseerd door Go Data Driven, brengt de meest hete hangijzers rond AI en data in kaart. Dit jaar werden 710 bedrijven uit verschillende industrietakken, waaronder onze redactie, bevraagd rond enkele topics. De focus lag voor deze editie op strategie, organisatie, de meest populaire technologieën, nieuwe trends en het aanwerven van talent.

De ‘budget-paradox’

Het kader van waaruit het onderzoek vertrekt, is de zogenaamde ‘budget’-paradox. Deze paradox stelt dat veel bedrijven pas willen investeren in innovatie als die meetbare resultaten opleveren, maar dat innovatieve ideeën niet kunnen overleven zonder voldoende budget. Uit de survey blijkt wel dat budget in het ontwikkelen van een gerichte datastrategie geen rol speelt. Hier staat het hebben van een duidelijke visie met stip bovenaan. De rol van het management is cruciaal. Het hebben van talentvol (en kneedbaar) personeel alsook operatieve IT-systemen zijn eveneens geen overbodige luxe. Minder dan de helft van de respondenten vond dat het er voldoende budget wordt opgesteld voor innovatieve projecten.

Een tweede cluster van de survey focust op het uitvoeren van AI- en dataprojecten simultaan met de dagelijkse bezigheden. Net geen 60% gaf aan dit regelmatig te doen, al blijkt slechts 15% deze ook succesvol te kunnen implementeren. Hieruit en het feit dat 24% van de respondenten nauwelijks tot nooit durft te experimenteren (waaronder verrassend veel telecombedrijven), toont aan dat veel bedrijven nog moeilijkheden ondervinden met innovatie. Het grootste obstakel is kennis van BigData opbouwen. Ook voelt men niet altijd voldoende steun van het topmanagement. Waarom zo weinig experimenteren geïmplementeerd worden, zou voornamelijk liggen aan beperkte kwaliteit van of kennis over de data. Een groot deel van de respondenten ziet dan ook een meerwaarde in de functie van een data-analist. Soms vindt men ook gewoon geen concrete toepassing voor de data.

Populairste technologieën en trends

De Data Survey peilt ook naar welke softwarepakketten het meest gebruikt worden. De programmeertaal Python blijft de populairste tool om data te analyseren. Microsoft Azure is het populairste cloudplatform. Alle bevraagde bedrijven gebruikten overigens een cloud om gegevens op te slaan. Toch zijn de meningen wanneer het gaat over de veiligheid van clouds gemengd. 1 op de 5 respondenten was van mening dat clouds niet veiliger zijn dan op locatie opslaan. Opvallend was hier dat managers veel positiever over clouds denken dan eindgebruikers. Dit lijkt te illustreren dat het werken met een cloud in veel bedrijven een top-down beslissing is. Tenslotte zijn Tableau en PowerBi de populairste tools om data te visualiseren.

Een laatste aspect dat binnenin data-innovatie bestudeerd wordt, is met welke trends het vaaks geëxperimenteerd wordt. Net als in 2018 is dat het in productie nemen van voorspellende modellen. Dit illustreert opnieuw de moeilijkheid om de resultaten van experimenten in de praktijk om te zetten. Andere populaire trends zijn deep learning, neurale netwerken, Internet of Things en voornamelijk bij grote bedrijven cloud computing.

Laat onderzoekers experimenteren

Een laatste element van de survey stapt weg van het implementeren van datatechnologie, en focust zich op hoe je als werknemers getalenteerd personeel kan aantrekken. Voor het derde jaar op rij blijkt onderzoekers de vrijheid geven om te experimenteren de belangrijkste factor. Ervaring binnen het team, flexibele uren en transparantie kunnen doorgaans ook doorslaggevend werken. Materiële incentives zoals het salaris en een bedrijfswagen lijken elk jaar aan belang te verliezen.

 

aibusinessclouddataonderzoeksurvey

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken