Nieuws

PayPal en Stripe houden geld van bedrijven bij

Online betaaldiensten zoals PayPal en Stripe laten om zichzelf te beschermen tijdens de crisis soms wekenlang het geld voor hun klanten op zak.

Heel wat bedrijven ondersteunen de online betaaldiensten PayPal en Stripe voor online aankopen. Bedrijven kunnen aan kopers een betaalmiddel bieden waarvoor ze hun kredietkaart niet bij de hand moeten hebben, en vooral voor internationale transacties zijn de platformen handig. Voor hun professionele klanten nemen de diensten ook heel wat administratieve rompslomp weg.

Maar volgens Wall Street Journal bezorgen PayPal, Stripe, Square en Worldpay bedrijven heel wat extra kopzorgen tijdens de crisis. Zo houden ze het geld dat ze binnenkrijgen uit transacties veel langer bij dan gewoonlijk, van enkele dagen tot enkele weken. Ook zijn de commissiekosten die ze vragen voor hun diensten plots sterk verhoogd. Enkele bedrijven getuigden aan Wall Street Journal dat hun betaalsysteem tot 30% van een aankoop op zak hield. Bedrijven die al sterk getroffen waren door de crisis zien daardoor broodnodige inkomsten door hun neus geboord worden.

Terugbetalingen

Online aankopen mogen dan wel in de lift zitten, bedrijven kunnen niet altijd de garantie bieden dat de gevraagde producten (tijdig) geleverd worden. Daardoor vragen kopers ook veel meer dan gewoonlijk hun geld terug. Dit gebeurt voornamelijk bij bijvoorbeeld vliegtuigtickets of reisartikelen.

De CFO van PayPal John Rainey zei tijdens een meeting met investeerders dat veel klanten meer geld verliezen door terugbetalingen dan dat ze binnenkrijgen via nieuwe aankopen. Het geld wordt daardoor door de betaaldiensten tijdelijk bevroren, zodat indien klanten hun geld terugeisen, het zonder extra meerkosten voor het bedrijf kan teruggestort worden naar de klant.

Toch vinden de meeste bedrijven dat de betaaldiensten vooral zichzelf proberen te beschermen. Als een bedrijf failliet zou gaan, dan kunnen de kosten van openstaande terugbetalingen op hun verhaald worden. PayPal, Stripe en Square lieten tegenvallende financiële resultaten optekenen in het eerste kwartaal van 2020, al wordt een verbetering in het tweede kwartaal verwacht. PayPal kondigde onlangs aan dat het zal investeren in diversiteit, in de vorm van een investeringsfonds en subsidies voor bedrijven met een zwarte bedrijfsleider.

businesscoronacrisispaypalstripe

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken