Nieuws

Webshop Impermo groeide dit jaar met 225 procent

De tegelspecialist Impermo zette door de coronacrisis vol in op haar webshop; een strategie die duidelijk haar vruchten afwerpt.

Dat vandaag de dag een webshop een cruciaal component vormt binnen de verkoopstrategie, dat zullen nog maar weinig bedrijven tegenspreken. En als je toch nog niet overtuigd bent van het belang van e-commerce, dan kan het verhaal van Impermo je wel van gedachte doen veranderen. In een interview met de zakelijke krant De Tijd vertelt CEO van het tegel- en vloerenbedrijf Ann Gijsens hoe hun webshop een explosieve groei kende, mede geholpen door de coronamaatregelen.

Toch was het verplicht moeten sluiten van de winkels aanvankelijk een zware klap voor het bedrijf, aldus Gijsens. Impermo had net voor het ingaan van de lockdown een nieuwe toonzaal van 2000 vierkante meter geopend in Zaventem. Die en de 7 andere winkels die het bedrijf over heel België telt moesten sluiten, en de 1200 werknemers van de toonzalen werden op tijdelijke werkloosheid gezet. Het bedrijf maakte snel de omschakeling om in te zetten op online verkoop. De webshop werd geoptimaliseerd, zoals een chatdienst die van 9 tot 21 uur permanent wordt bemand door een medewerker.

Iedereen klust tijdens lockdown

Een strategische keuze die goed uitpakte. Want de wekenlange lockdown zagen veel mensen als het geschikte moment om hun huis op te knappen. Zo was er meer vraag dan ooit naar tegels of laminaatvloeren. Door het ruime aanbod dat Impermo via haar webshop aanbiedt, kon het bedrijf zo meeliften op die verbouwwoede. De inmiddels drie jaar oude webshop groeide elk jaar aan een snelheid van 20%, maar in 2020 steeg het aantal online verkopen over een jaar tijd met maar liefst 225%.  

Dankzij het succes van de webshop zal Impermo ondanks de crisis straks op een succesvol jaar mogen terugblikken. Het bedrijf rekende in het begin van dit jaar op een omzetgroei van 20%, en het lijkt er nu al naar dat het dat zal halen. De omzet heeft nu al de 40 miljoen euro van het vorige boekjaar geëvenaard en de verwachtingen zijn dat er op het einde van het jaar 50 miljoen euro zal gehaald worden. Een nieuwe toonzaal in Hasselt opende afgelopen weekend nog haar deuren, maar de webshop zal ook in de nabije toekomst een cruciale rol spelen in de groei van het tegelbedrijf.

businessDigital Commerceimpermo

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken