Nieuws

Bol.com moet duidelijker aangeven wie de verkoper is

Op aangeven van de Autoriteit Consument & Markt gaat de online retailer bol.com duidelijker aangeven wie de verkoper van een product is.

De Autoriteit Consument & Markt, de Nederlandse waakhond voor mededinging, telecommunicatie en consumentenrecht, heeft bol.com op de vingers getikt. Dat is te lezen in een persmededeling. De ACM zou van klanten van de online retailer meerdere klachten hebben gekregen dat het niet altijd duidelijk is wie de verkoper is van een product.

Die onduidelijkheid ontstaat vooral doordat bol.com, net als Amazon, zelf producten verkoopt, maar ook haar deuren openzet voor externe retailers. In de productomschrijving was echter nergens te lezen wie het product precies verkoopt. Op vraag van de ACM heeft bol.com dat nu veranderd. Externe verkopers krijgen zelfs een score op 10 voor betrouwbaarheid. Op die manier wil bol.com transparanter communiceren met haar klanten.

Vanaf nu kan je zien wie het product te koop zet.

Drie uitgangspunten voor e-commerceplatformen

De waakhond vindt het de verantwoordelijkheid van e-commerceplatformen zoals bol.com om consumenten goed te informeren. Die verantwoordelijkheid is gevormd rond drie belangrijke uitgangspunten. Een eerste uitgangspunt is dat het voor consumenten duidelijk moet zijn of verschillende verkopers actief zijn op het platform. Dat houdt in dat de webshop transparant moet zijn over haar rol. Is hij de verkoper of hij is een tussenschakel?

Dat onderscheid is belangrijk omdat de consument moet kunnen weten bij wie hij of zij terecht kan bij problemen. Als producten niet of in slechte staat zouden geleverd worden, moeten zij dan aankloppen bij het webplatform of bij de externe verkopers? Tenslotte moeten webshops ook eisen stellen aan verkopers. De webplatformen moeten zodanig ingesteld zijn dat verkopers gemakkelijk wordt gemaakt om de wettelijke regels te volgen. Maar e-commerceplatformen mogen niet zomaar elke verkoper toelaten. Zij moeten verkopers controleren of zij zich wel aan consumentenregels houden, en indien zij daaraan verzuimen hen aanspreken of sancties opleggen.

ACM zegt tevreden te zijn over de aanpassingen die bol.com heeft doorgevoerd en de waakhond zal ook andere online retailers controleren. Daarbij worden geen namen genoemd.

bol.combusinessDigital Commerce

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken