Tien tips om een efficiënte e-mailmarketinglijst op te bouwen
Om een efficiënte e-mailmarketinglijst op te bouwen, neemt u de volgende tips in gedachten:
1. Maak het eenvoudig om in te schrijven
U zou ervan verschieten hoeveel bedrijven inschrijvingen mislopen door niet op elke webpagina de optie te voorzien om u in te schrijven op hun lijst. Plaats het formulier op een prominente plaats.
2. Verzamel e-mails in eigen persoon
Ga naar conferenties en andere bijeenkomsten en deel uw businesskaartjes uit. U krijgt er heel wat contactgegevens voor terug.
3. Geef mensen een stimulans
Bied een prijs, coupon of gratis whitepaper aan in ruil voor een e-mailadres. Dat werkt zowel online als op een conferentie.
4. Laat mensen weten wat ze kunnen verwachten
Als u uitlegt wat de mensen krijgen wanneer ze op uw e-mails ingeschreven zijn (promoties, informatie, …), dan zijn ze meer geneigd om toe te happen.
5. Lever relevante inhoud op maat af
De digitale marketingtools van tegenwoordig laten u toe om de inhoud van mails realtime op maat van de klant aan te passen. Baseer dat op hun antwoorden op vragen naar hun interesses, maar ook op de acties op uw website.
6. Hou de onderwerpregel kort en krachtig
De onderwerpregel bepaalt of uw e-mails geopend worden of in de spamfolder terechtkomen. Op de iPhone worden slechts 38 tekens van een onderwerpregel getoond. Uw boodschap moet dus kort zijn maar wel de interesse wekken.
7. Hou uw boodschappen menselijk
Schrijf uw e-mails niet als een persbericht, maar geef ze een persoonlijke toets.
8. Optimaliseer uw e-mails voor mobiel gebruik
E-mails die er niet uitzien op een mobiel scherm, worden verwijderd. Gebruik daarom responsive design.
9. Overstelp mensen niet met e-mails
Laat uw abonnees de frequentie kiezen waarmee ze uw e-mails ontvangen, bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks. Zo voorkomt u dat ze zich uitschrijven omdat ze vinden dat u te vaak e-mailt.
10. Test uw strategie
Stuur uw e-mails niet altijd op hetzelfde moment, maar probeer eens een andere dag of uur. Test dan de impact op de open rates, click-through rates en uitschrijvingen.