Nieuws

TCS: “40% van de beroepsbevolking zal tegen 2025 thuiswerken”

Hoewel een meerderheid van de bedrijven tijdens COVID-19 de inkomsten heeft zien dalen, handhaven of verhogen bijna alle organisaties hun budgetten voor digitale transformatie. Dit terwijl bij bijna zeven op de tien bedrijven wereldwijd sprake is van een omzetdaling. Ten minste tweederde (67%) verwacht niet dat de omzet binnen een jaar weer terugkeert naar pre-pandemische niveaus. Dat en meer blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Tata Consultancy Services onder 300 senior managers in Noord-Amerika, Azië en Europa, waaronder ook België.

Bedrijven die een omzetdaling rapporteren, komen vaker voor in Europa (70%) en Noord-Amerika (69%) dan in Azië (64%). Het zijn de Europese bedrijven die in het aankomende jaar aanzienlijk minder herstel van hun inkomsten verwachten (10%) dan Aziatische (22%) en Noord-Amerikaanse bedrijven (28%). Op een iets langere termijn zijn de bedrijven in Europa iets positiever; bijna de helft van de Europese bedrijven (48%) verwacht een omzetherstel binnen één tot twee jaar. Voor het volledige onderzoek, kijk hier.

Ondanks deze sombere cijfers handhaaft of verhoogt 90% van de organisaties het budget om digitale transformatie (DX) door te voeren. Tweederde (66%) van de respondenten houdt het DX-budget gelijk en een kwart heeft deze uitgaven tijdens de pandemie zelfs verhoogd. Onder de bedrijven die extra geld hebben uitgetrokken voor digitale transformatie, is de gemiddelde budgetstijging 33%.

Uit het onderzoek blijkt dat in de huidige economische situatie veel organisaties digitale transformatie serieus nemen. Tegelijkertijd is er een gebrek aan duidelijkheid over hoe het werk strategisch en kostenefficiënt in te richten. Organisaties verschuiven hun tech-investeringen vanwege de pandemie, vooral omdat het een uitdaging is om werknemers productief te houden en te beschermen tegen cybercrime. Daarnaast zijn er zorgen over hoe het beste kan worden samengewerkt in flexibele teams.

Op de vraag wat hun grootste zorgen zijn, rangschikten de leidinggevende respondenten ‘werknemers fysiek en mentaal gelukkig houden’, ‘onze klanten blijven bedienen’ en ‘overschakelen naar werken op afstand’ als top drie. Deze werden gevolgd door ‘onze cashflow en ons budget beheren’, ‘IT-beveiliging’ en 15 andere zorgen.

De overgrote meerderheid van de bedrijven ondersteunt werken op afstand, met name met samenwerkingstechnologieën (65%), cyberbeveiliging (56%) en cloud-native technologieën (51%). “Hoewel de pandemie de investeringen in deze aandachtspunten lijkt te versnellen, laat onderzoek zien dat het ook cruciaal is om in de toekomst hiermee bezig te blijven. Dus ook na de pandemie.”

Thuiswerken is blijvend

Van de ondervraagde organisaties werkte gemiddeld 64% van het personeelsbestand tijdens de pandemie thuis. Pre-pandemie was dit 9%, wat dus een zevenvoudige stijging met zich meebrengt.

In heel Europa samengenomen werkt momenteel 70% van de werknemers thuis. Vergeleken met andere onderzochte werelddelen, is dat in Azië 67% en in Noord-Amerika 60%. Senior management voorspelt dat na de pandemie 40% van de beroepsbevolking tegen 2025 thuis zal blijven werken. Het is de verwachting dat werknemers in Azië vaker thuiswerken (45%) dan in Europa (41%) en in Noord-Amerika (37%). Tata Consultancy Services (TCS) maakte eerder al bekend dat in 2025 medewerkers nog maar 25% van hun tijd op kantoor hoeven door te brengen om 100% productief te zijn.

Methodologie

In juli 2020 voerde TCS een enquête uit onder bijna 300 managers bij internationale organisaties in Noord-Amerika, Europa en Azië verspreid over 11 industrieën, om inzicht te krijgen in hoe zij de effecten van de COVID-19 op korte en lange termijn ervaren.

businesscoronacrisisremote workingtata consultancy services

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken