Google investeert 1 miljard dollar in partnerschap met uitgevers voor Google News Showcase
Google, de Amerikaanse techreus, heeft licentiedeals getekend met ongeveer 200 publicaties. Deze zouden zich in een beperkte hoeveelheid landen bevinden, en Google hoopt dit snel verder uit te kunnen rollen naar meerdere locaties. Deze licenties worden gebruikt voor een nieuw programma waarmee Google nieuws wil aanbieden. De licentiekosten die het bedrijf de komende drie jaren betaalt zouden neerkomen op een miljard dollar, zo stelt CEO van Google, Sundar Pichai.
Google News Showcase
Google News Showcase bestaat uit verhaalpanelen die je als gebruiker te zien krijgt of kan raadplegen. Deze panelen geven deelnemende uitgevers de mogelijkheid om verhalen te verpakken die verschijnen in nieuwsproducten van Google. Zo kunnen ze dieper op het verhaal ingaan en meer context geven. Dit kan dan gebeuren met functies zoals tijdlijnen, bulletpoints en gerelateerde artikels. Andere componenten, zoals audio, video en dagelijkse updates volgen nog.
Het grote onderscheid tussen deze functie en andere nieuwsproducten ligt in de redactionele keuzes die individuele uitgevers maken over welke verhalen lezers te zien krijgen en hoe ze worden gepresenteerd.
Lancering
De nieuwe Google News Showcase gaat eerst van start in Brazilië en Duitsland, volgens Pichai. Het bedrijf heeft nu al vaste afspraken met 200 publicaties in Duitsland, Brazilië, Argentinië, Canada, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Vanaf zaterdag zullen gebruikers in Duitsland en Brazilië toegang hebben tot deze nieuwe functie. Bij aanvang zal News Showcase enkel beschikbaar zijn in de Google News-app op Android, en daarna pas op iOS. Google hoopt het later ook uit te kunnen breiden naar de Google Discover app en Google Search.
Enkele van de eerste publicaties die zullen lanceren zijn Der Spiegel, Stern, Die Zeit en Folha de S.Paulo. Het aantal publicaties voor News Showcase zal echter stijgen. Google werkt momenteel aan het toevoegen van Indië, België en Nederland. Voorlopig is er nog niet bekend welke Amerikaanse uitgevers en nieuwsdiensten ook tot dit platform zullen horen.
De daling in inkomsten van advertenties heeft er de voorbije jaren voor gezorgd dat nieuwsdiensten steeds kleiner werden en moesten inboeten aan middelen. Samen met de Covid-19-pandemie heeft dit een aanzienlijke druk op de nieuwsredacties gelegd. Google wil met deze investering uitgevers laten zien dat het zich wil toeleggen op kwaliteitsjournalistiek en het ondersteunen van de industrie: “Naast andere bedrijven, overheden en civiele diensten willen we ons steentje bijdragen om journalistiek in de 21ste eeuw niet enkel te laten overleven, maar ook te laten gedijen”, aldus Pichai.