Bijna 200 Europese luchthavens kunnen de komende maanden failliet gaan
193 Europese luchthavens kunnen de komende maanden in de problemen komen, met faillissementen als gevolg. Dat meldde Airports Council International Europe, de Europese tak van de handelsvertegenwoordiger van luchthavens ACI, gisteren in een bericht. Indien er de komende maanden geen kentering komt in het aantal passagiers, dan zullen de luchthavens volgens ACI met insolventie worden geconfronteerd. Hiermee kunnen in Europa tot 277.000 banen op de helling komen te staan.
De ongekende langdurige daling in de hoeveelheid luchtverkeer laat duidelijk zijn sporen na op de luchtvaartindustrie. In vergelijking met vorig jaar was er volgens ACI deze afgelopen maand september een daling van 73% te zien op het aantal vervoerde passagiers. Het verlies van een 172,5 miljoen passagiers in september bracht het totale volume van verloren passagiers sinds januari 2020 op 1,29 miljard.
Erop of eronder
Volgens ACI ligt er dan ook veel verantwoordelijkheid voor het draaiende houden van deze luchthavens bij de overheden: “De dreiging van sluitende luchthavens houdt in dat Europa het mogelijke instorten van een significant deel van het luchtvervoer onder ogen moet komen – tenzij overheden beslissen om de nodige ondersteuning te bieden. Tot nu toe is dat nog maar zelden het geval gebleken.”
De luchthavens die hier de grootste klappen krijgen, zijn de eerder regionale luchthavens die lokale gemeenschappen bedienen. De mogelijke sluiting van deze luchthaven zou zich dan ook volgens hen het hardst in deze gemeenschappen laten voelen. Ook grotere luchthavens zouden niet buiten gevaar zijn, nu ook zij zich in de schulden bevinden om draaiende te blijven. Uit het bericht van ACI Europe blijkt dat de 20 grootste luchthavens in Europa een bijkomende 16 miljard euro schuld hebben opgebouwd. Dat komt neer op 60% van hun inkomsten in een normaal jaar.
Deze bedroevende cijfers ten spijt, voorlopig ziet het ernaar uit dat er niet veel verandering zit aan te komen. De wintermaanden, die op zichzelf geen drukke maanden zijn voor veel luchthavens, zullen de situatie enkel verslechteren. Daar komt dan nog eens de nieuwe golf van de pandemie bovenop. Het wordt dus de komende maanden uitkijken met een bang hart.