WhatsApp voegt extra winkelfuncties toe
WhatsApp, de veelgebruikte berichtenapplicatie van moederbedrijf Facebook, krijgt een nieuwe functie om te winkelen. Dat meldt het op zijn eigen blog. Dankzij de toevoeging van Carts kunnen gebruikers nu eenvoudig aankopen doen bij bedrijven die de dienst aanbieden. De dienst wordt vandaag wereldwijd uitgerold voor alle gebruikers.
Geïnteresseerden kunnen na de update via het winkel-icoontje in de applicatie toegang krijgen tot een catalogus van een bedrijf. Daar kunnen ze meerdere producten kiezen en dit als bestelling doorsturen naar het desbetreffende bedrijf, dat met het order aan de slag kan. Bedrijven zouden zo volgens WhatsApp ook een beter overzicht krijgen van hun orders en klantencontact. WhatsApp voorziet op zijn website een handleiding rond het gebruik, al is het voorlopig nog even wachten op een Nederlandse vertaling.
Shoppen on the go
Na een succesvolle testfase heeft WhatsApp nu beslist om de optie open te trekken naar bedrijven over heel de wereld. Deze toevoeging is niet de enige die Facebook de voorbije maanden in WhatsApp heeft geïntroduceerd. Eerder bracht het al een reeks andere opties om winkelen middels de applicatie mogelijk te maken. Enkele daarvan waren nieuwe manieren om met bedrijven te communiceren dankzij QR-codes en de mogelijkheid om catalogi te delen.
In juni werd de optie om direct via de applicatie te betalen voor het eerst toegevoegd voor gebruikers in Brazilië. Deze werd echter na een week al door de Braziliaanse Centrale Bank geblokkeerd. De instelling nam deze beslissing om een eerlijke concurrentie te verzekeren. Voorlopig is nog onbekend of Facebook de dienst verder gaat uitrollen. De kans is uiterst groot dat de dienst ook hier in Europa eerst de nodige goedkeuringen moet krijgen. Of dit ooit het geval zal zijn, dat moeten we enkel afwachten.