Nieuws

Het einde van cookies? Google introduceert nieuwe advertentietool voor Chrome

Een nieuwe tool op basis van algoritmen en API’s zou ter vervanging komen van third party cookies in de browser Google Chrome.

Cookies, iedereen weet ondertussen wel wat het is. Het zijn kleine tekstbestanden die een webbeheerder naar je browser stuurt tijdens een websitebezoek. De website kan op basis van de cookies informatie over je surfgedrag zoals voorkeur en interesses opslaan. Die informatie wordt dan gebruikt om je internetervaring voor jou te personaliseren. Google maakt er gebruik van om in de browser Chrome advertenties te sturen die het best aansluiten bij je interesses.

Door internetgebruikers worden cookies vooral als storend ervaren. Zeker de grote pop-ups die je pas toegang tot de website verlenen als je het cookiebeleid hebt aanvaard en je cookievoorkeuren hebt doorgegeven. Dergelijke pop-ups zijn verplicht, omdat privacywetgevingen webbeheerders verbieden om data van bezoekers op te slaan zonder expliciete toestemming. Maar van een echt vrije keuze is er zelden sprake. Als we je dus zeggen dat Google Chrome komaf wil maken met cookies van externe partijen, dan zal je dat nieuws mogelijk op luid applaus ontvangen.

FLoC-API

Een naam die niet echt van de tong rolt, maar zo heet de nieuwe advertentietool die Google voor haar browser Chrome wil lanceren. Chrome is één van de laatste browsers die nog werkt met third party cookies. Firefox en Safari maakte hier al eerder komaf mee. Eerder kondigde Google al aan tegen 2022 volledig af te stappen van cookies, en nu is de technologie klaar om dat te realiseren. De nieuwe advertentietool is opgebouwd uit een combinatie van algoritmen en API’s, en werd ontwikkeld in Google Cloud. Om het draagvlak en de ondersteuning uit te breiden zal Google de tool ook in publieke domeinen blijven uitbouwen.

Het FLoC-API systeem (Federated Learning of Cohorts) maakt zelf analyses van iemands onlinegedrag om te zoeken naar patronen. Met die patronen onderscheiden de algoritmen verschillende doelgroepen. In plaats van zelf die metingen te maken, kunnen adverteerders bereik kopen voor de geschikte doelgroepen. Die veiling vindt plaats binnen de omgeving van de browser.

Met de lancering van Chrome 90 in maart zal Google een eerste bètaversie lanceren voor webontwikkelaars, zodat zij het systeem kunnen inwerken en uitproberen. De bedoeling is om vanaf april de tool ook open te stellen voor adverteerders. Het nieuwe systeem moet haar doeltreffendheid nog bewijzen, maar product manager Chetna Bindra is nu al zeker dat het conversieniveau op minstens 95 procent van third party cookies zal zitten. Google hoopt dat op termijn andere browsers het systeem zullen overnemen. Mozilla en Apple zouden naar verluidt al interesse getoond hebben voor Firefox en Safari. Zij wachten de resultaten van de eerste praktijkproeven nog af.

Privacy

Via Emerce lezen we dat de Britse marktwaakhond een onderzoek heeft opgestart naar deze nieuwe technologie. Concurrenten vrezen dat Google met haar Privacy Sandbox, waaronder het FLoC-API systeem valt, de advertentiemarkt nog meer naar zich toe aan het trekken is. Een ander gegeven is hoe dit systeem conform met de GDPR-wetgeving zal gebouwd worden. Het is ons nog niet helemaal duidelijk hoe je als gebruikers met deze advertentietool beheert welke data worden opgeslagen. Dus vermoedelijk zouden websites nog steeds met pop-upschermen moeten werken. Google maakt wel alle data die het bewaart anoniem.

Big Databusinesscookiesgooglemarketing

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken