Lenovo wordt titelpartner van het Ducati MotoGP team
Ducati koos Lenovo in 2018 uit als belangrijkste technologiepartner voor het professionele MotoGP team. Net als in de bedrijfswereld wint ook in de sport data-analyse aan belang. De iconische Italiaanse motorfabrikant heeft een naam hoog te houden in de professionele motorsport. In 2007 wist de Australiër Casey Stoner de wereldtitel binnen te slepen voor Ducati. De laatste en tot dusver enige wereldtitel voor het Italiaanse team, want de laatste jaren domineren Japanse concurrenten Suzuki, Honda en Yamaha de sport.
Op het racecircuit draait het om milliseconden. Alle details moeten juist zitten om een race te winnen. In een poging de hoogdagen van 2007 opnieuw te kunnen beleven, haalde Ducati Lenovo drie jaar geleden aan boord. Lenovo levert het technologische materiaal voor het analyseren van ritten, het uitvoeren van simulaties en het ontwerpen van verbeterde motoren en sensoren voor de racemotors. Daarvoor zet het raceteam hardware van Lenovo in zoals de ThinkPad P53 mobiele workstations, de ThinkPad X1 Tablet en de populaire Yoga-laptops.
Maar het gaat verder dan enkel hardware. Lenovo ontwierp en implementeerde een high-performance computing (HPC) cluster op basis van ThinkSystem SD530, SR630 en SR650 servers. Deze nieuwe HPC-omgeving helpt de totale voetafdruk met 20:1 te verkleinen en stelt Ducati in staat om aerodynamische en fluid dynamic modelling workloads op racesnelheid uit te voeren – waardoor technici nieuwe superbikes sneller kunnen ontwikkelen met behoud van de hoogste kwaliteits- en veiligheidsnormen.
Deel van het team
Ducati is duidelijk zeer tevreden over de samenwerking met Lenovo. De partnership mag dan wel nog geen nieuwe wereldtitel voor een rijder hebben opgeleverd (vorig seizoen werd wel de constructeurstitel binnengehaald), het iconische Italiaanse motorbedrijf heeft vandaag tijdens een persconferentie aangekondigd de samenwerking te willen uitbreiden. De naam van het MotoGP Team zal worden omgedoopt tot ‘Ducati Lenovo Team’. Daarmee zal Ducati zich nog dieper verankeren in het Lenovo-ecosysteem. Beide bedrijven zeggen elkaar verbonden te hebben in hun gedeelde waarden, zoals de liefde voor snelheid, prestatiegerichtheid en zin voor innovatie.
In de komende jaren zullen Lenovo en Ducati zich inzetten om een nog slimmere samenwerking op afstand en prestatiegerichte werkomgevingen mogelijk te maken, gericht op snelheid, flexibiliteit en mobiliteit. De twee merken ontwikkelen onderzoeks- en ontwikkelingsplannen om een virtuele desktopinfrastructuur te implementeren die consistent hoge prestatieniveaus biedt voor het merendeel van de technici die op afstand werken. Daarnaast onderzoeken Lenovo en Ducati augmented en virtual reality (AR/VR) technologieën voor monteurs van motoren in de toekomst.
Wellicht zullen we ook nieuwe producten met een Italiaans tintje zien verschijnen van Lenovo. Vorig jaar lanceerde Lenovo een beperkte oplage van een laptop met het officiële logo en thema van het motorteam op. Lenovo en Ducati beginnen op 28 maart aan een nieuwe jacht op de wereldtitel in Qatar.