Nieuws

Digital Services Act: 17 platformen krijgen strengere regels

eu europese unie chatberichten controle controleren
Met de Digital Services Act actualiseert Europa het juridisch kader voor wat er online allemaal mag en wat niet door de beugel kan.

Als onderdeel van de Digital Services Act (DSA) of de ‘Verordening digitale diensten’ duidt de Europese Unie een aantal technologiebedrijven aan die zich aan strengere regels te houden hebben. De zogenaamde ‘grote onlineplatformen’ moeten er voor gaan zorgen dat de platformen veiliger worden, met meer respect voor de privacy van gebruikers.

Volgende onlineplatforms en -diensten worden door de EU aangeduid als ‘grote onlineplatforms’:

  • Amazon
  • Apple
  • Bing
  • Booking.com
  • Facebook
  • Google
  • Google Maps
  • Google Play
  • Google Search
  • Google Shopping
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Snapchat
  • TikTok
  • Twitter
  • Wikipedia
  • YouTube
  • Zalando

De platformen werden aangeduid omdat ze een gebruikersaantal van meer dan 45 miljoen gebruikers heeft, oftewel meer dan 10% van de volledige Europese bevolking. De lijst is echter niet compleet: komende weken zouden er nog vier andere platforms aan de lijst toegevoegd kunnen worden. De Europese toezichthouders willen meer inzicht in de algoritmes van de verschillende platforms.  

Gevolgen van de DSA

Voor internetgebruikers zal de DSA zeker en vast een impact hebben. Zo wordt het verboden om nog gepersonaliseerde advertenties aan minderjarigen aan te bieden. Ook voor volwassenen verandert er iets met reclame: gegevens als religie, geaardheid en etniciteit mogen niet meer gebruikt worden om je bepaalde advertenties te tonen.

Ook worden de platforms verplicht om illegale content te verwijderen. Denk daarbij vooral aan desinformatie, haatspraak en kinderpornografisch materiaal. Voorheen kozen platforms daarvoor hun eigen regels – wat er precies mogelijk was op het platform hangt dus af van platform tot platform. Die situatie wordt nu rechtgetrokken:  algemene Europese regels bepalen wat kan en wat niet mag en onlineplatforms krijgen de verantwoordelijkheid om hun gebruikers in de pas te doen lopen.

Bedrijven die het niet zo nauw nemen met de DSA riskeren flinke boetes. Op inbreuken staan boetes die tot 6% van de wereldwijde omzet oplopen. Platforms moeten bovendien regelmatig rapporteren over hoe ze de nieuwe regels precies toepassen.

amazonApplebingbusinessDSAeuropese uniegooglemicrosoftsociale mediawetgeving

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken