Gmail zet kwaad bloed bij gebruikers met nieuw reclamebeleid

Gmail
© Unsplash
Gmail toont voortaan reclame tussen reguliere e-mails, ten ongenoegen van gebruikers. Voorheen toonde de mailprovider enkel ads bovenaan het scherm.

Ongeveer tien jaar geleden voegde Google voor het eerst reclame toe aan de Gmail-inbox. Dat bleef wel beperkt tot de zogeheten Reclame-inbox, waar in principe alle nieuwsbrieven terechtkomen. De advertenties verschenen bovendien altijd bovenaan het scherm. Gebruikers kunnen de reclame op die manier makkelijker onderscheiden van e-mails die ze ontvingen. Voor zowel de mobiele apps als desktopversie van Gmail heeft Google recent zijn reclamebeleid aangepast, meldt 9to5Google.

‘Reclame tussen e-mails in’

Voor mobiele gebruikers betekent dit dat ze in alle verschillende tabbladen reclame te zien krijgen. De website toont daarbij een screenshot van het Updates-tabblad, maar de wijziging geldt mogelijk ook voor het Social-tabblad. Het aantal advertenties wordt daarbij gelimiteerd op twee per tabblad.

Voor de desktopversie zou het aantal advertenties dat weergeven wordt verhoogd zijn. Voordien ging het om maximaal twee advertenties per tabblad, nu zouden dat er meer zijn. Mogelijk hangt de hoeveelheid daarbij af van het aantal e-mails in de tabbladen. Die wijziging hangt ook samen met de gewraakte aanpassing van de plaatsing van reclame. Sommige Gmail-gebruikers melden op Twitter dat de e-mailprovider namelijk reclame toont tussen andere e-mails.

Uitgelicht artikel Gmail Gmail krijgt eigen ‘blauw vinkje’: dit betekent het

Experiment met advertenties

Hoewel Gmail reclame altijd een ‘Ad’-label meegeeft, maakt de wijziging het lastiger om reclame te onderscheiden van échte e-mails. Google bevestigde ondertussen tegen 9to5Google dat het nieuwe advertentieposities onderzoekt en daarmee experimenteert. Gezien het om een experiment gaat, is het mogelijk dat de nieuwe reclame-indeling binnenkort alsnog wordt teruggedraaid.

Bovendien zien niet alle Gmail-gebruikers de aangepaste reclameweergave. De TechPulse-redactie zag alvast geen extra advertenties buiten de twee reguliere reclameberichten. Hoeveel gebruikers met de aangepaste reclame te maken kregen, laat de zoekgigant in het midden. Gezien de kritiek die Google ontving op de aanpassing lijkt het alvast zeker dat dit experiment in de prullenmand verdwijnt.

businessgmailgooglemobiel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken