Meta introduceert AI die advertenties personaliseert
Een tijd geleden had Meta al aangekondigd dat ze AI wilden inzetten om het werk van adverteerders makkelijker te maken. Voor de Facebook-moeder is het een aantrekkelijke zet: advertentie-inkomsten maken namelijk het grootste deel van de verdiensten op. Met de AI Sandbox die de technologiereus vandaag voorstelt toont het de eerste manieren waarop AI met reclame aan de slag kan.
Een eerste functie die de sandbox meekrijgt is de mogelijkheid om alternatieve kopieën van iets te maken. Op die manier kan dezelfde reclameboodschap aangepast worden aan een bepaalde doelgroep, terwijl de kern ervan toch intact blijft. Een ingebouwde achtergrondgenerator maakt het bovendien mogelijk om daar verschillende backdrops aan toe te voegen, eveneens aangepast aan het doelpubliek. Een ingebouwde crop-functie maakt het bovendien mogelijk om de campagne meteen aan te passen naar verschillende media zoals social posts met stilstaand beeld of Reels met korte video’s.
Verspreide uitrol
Meta rolt de functie aanvankelijk uit naar een klein aantal adverteerders. Op die manier wilt het bedrijf genoeg feedback verzamelen en de mogelijkheden gaandeweg uitbreiden. In juli zouden meer adverteerders gebruik moeten kunnen maken van de AI Sandbox, zegt Meta in een blogpost. Extra functies zouden later dit jaar in de zandbak geïntroduceerd worden.
Met de AI Sandbox heeft Meta in ieder geval een sterke manier gevonden om AI te commercialiseren en het werk van adverteerders makkelijker te maken. De AI van Meta lijkt echter niet op die van OpenAI of Google. Om een reclameboodschap van de AI Sandbox te krijgen, zal je eerst nog zelf een reclamecampagne moeten opstellen. Chatbots als ChatGPT en Bard zijn in principe in staat om zelf reclameteksten te schrijven.