Twitter aangeklaagd voor massale copyright-inbreuken

Twitter
© iStock
Belangenorganisatie National Music Publishers' Association (NMPA) heeft een aanklacht ingediend tegen Twitter. Ze eisen $250 miljoen voor ‘massale copyright-inbreuken’.

Het Amerikaanse National Music Publishers’ Association dient de aanklacht tegen Twitter in namens 17 platenmaatschappijen. Volgens de aanklacht maakt Twitter inbreuk op ongeveer 1.700 nummers, en overtreedt het “de exclusieve rechten van uitgevers en anderen onder het auteursrecht”, concludeert de belangenbehartiger. Per nummer vraagt de organisatie vergoedingen die oplopen tot 150.000 dollar, goed voor een totaal van 250 miljoen dollar.

Twitter 2.0

De aanklacht van de belangenbehartiger volgt op stilte vanuit Twitter. Stilte die ontstond nadat Musk het platform eind 2022 in handen kreeg. Volgens The New York Times besloten medewerkers van het socialemediaplatform onderhandelingen voor muzieklicentiedeals te schrappen om kosten te besparen. Het sluiten van de licentiedeals had Musk jaarlijks 100 miljoen dollar gekost, schrijft de zakenkrant.

Musk lijkt sinds de overname bovendien niet onder de indruk van copyright-claims. Begin mei noemde Musk het Amerikaanse DMCA-systeem nog “een plaag voor de mensheid”. Eerder, in maart, kondigde Musk aan accounts tijdelijk te schorsen als ze “betrokken zijn bij herhaalde, flagrante bewapening van DMCA op Twitter of bewapening van DMCA aanmoedigen”. Kortom: gebruikers die de belangen van het auteursrecht behartigen, kunnen rekenen op een schorsing.

Copyright-inbreuken

Wel stelde de topman dat Twitter meewerkt aan ‘redelijke verzoeken’ om auteursrechtelijk beschermde content van het platform te verwijderen. Een uitspraak die volgens NMPA onjuist is. Musk’s platform zou er niet in zijn geslaagd materiaal dat inbreuk maakt op het copyright te verwijderen, stelt de organisatie in zijn aanklacht. Daarbij vatten ze ook meteen de koe bij de hoorns: gebruikers kunnen zonder enige gevolgen doorgaan met copyright-inbreuken, zonder gevolgen voor hun accounts.

Musk raadde gebruikers zelfs aan “abonnementen aan te zetten” om materiaal te verbergen voor copyright-houders. Enkel abonnees kunnen immers zulke berichten bekijken, waardoor belanghebbenden de content niet kunnen markeren.

Stilte overheerst

Zowel Musk als aanstaand Twitter-CEO Linda Yaccarino hebben niet op de aanklacht gereageerd. Het lijkt er voorlopig niet op dat de top van het bedrijf wil onderhandelen op licentiedeals. Toen de NMPA-topman, David Israelite eind 2022 naar Musk tweette over het sluiten van een deal, bleef het eveneens oorverdovend stil.

Uitgelicht artikel Twitter Blue logo Twitter plaatst DM’s deels achter betaalmuur

Verrassend stil. Vrijwel alle andere grote sociale media sloten deals met platenmaatschappijen. In de aanklacht worden onder meer TikTok, Meta (Instagram en Facebook), YouTube, Snapchat en Twitch benoemd.

businesselon muskmobielontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken