Amazon ontvangt massaclaim van Nederlandse privacyorganisatie

Amazon logo
© Unsplash/Marques Thomas
De Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) maakt zich op voor een schadeclaim aan het adres van Amazon. De webwinkel zou jarenlang onbehoorlijk met data zijn omgegaan.

De Nederlandse stichting claimt dat Amazon het niet zo nauw neemt met de privacy van gebruikers. Klantdata wordt onder meer ingezet om advertentieprofielen op te bouwen. Daarbovenop stuurt de webwinkel zulke persoonlijke gegevens ook naar derde partijen. Niet uit vrijgevigheid – data worden steeds verkocht. Kortom: de webwinkelgigant maakt je data niet alleen intern verdienstelijk, maar is ook actief bezig met het verkopen van de gegevens. Althans, dat claimt de SDBN.

Waar de massaclaim zich specifiek op richt is de communicatie van de webwinkel. Daar zou het een en ander aan schorten. Klanten waren er daardoor niet van op de hoogte dat Amazon hun data voor advertentieprofielen en doorverkoop gebruikte. Een ernstige inbreuk op de privacy van gebruikers – ze konden immers zelf nooit bepalen of ze akkoord gingen met de praktijken van de webwinkel.

Uitgelicht artikel HP-cartridge-compensatie-claim-Test-Aankoop-45-euro Belgische HP-klanten kunnen nu schadevergoeding claimen voor weigering niet-officiële inktcartrigdes

Het zou ook niet de bedoeling mogen zijn dat retailers persoonsgegevens doorverkopen, meent de stichting. Dit leidt ertoe dat de webwinkel op twee manieren aan je verdient: via verkopen en data die jij aan ze verschaft. Nederlandse Amazon-accounthouders worden daarom opgeroepen deel te nemen aan de SDBN-massaclaim. Dit moet niet alleen helpen de praktijken een halt toe te roepen, maar levert deelnemers mogelijk ook nog een kleine vergoeding op.

Schadeclaim tegen Twitter

Stichting Data Bescherming Nederland heeft intussen al twee van zulke zaken lopen. Twitter is de andere gegadigde, die wordt aangeklaagd rond vergelijkbare praktijken van toenmalig dochterbedrijf Mopub. Exacte deelnemersaantallen bij die zaak zijn niet gekend. De stichting spreekt zelf over ‘duizenden’ deelnemers.

Deelnemers aan zulke zaken moeten wel geduld hebben. Het duurt vaak jaren tot het proces tegen zulke grote bedrijven van start gaat. Eerst krijgt Amazon de kans te reageren op een brief van de Nederlandse stichting. Pas na binnenkomst van zo’n reactie wordt de zaak voorbereid. Of Amazon je vervolgens een vergoeding verschuldigd is, hangt af van het oordeel van de rechter.

amazonbusinessprivacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken