YouTube opent agressief anti-adblock offensief
YouTube en des gevolge contentcreators vertrouwen voor hun inkomsten op reclames. Reclames die jij te zien krijgt tijdens het afspelen van video’s. Veel YouTube-gebruikers krijgen die reclame echter nooit te zien. Zij maken veelal gebruik van browserextensies voor het blokkeren van reclames, of installeerden daarvoor software op hun router – blokkades die YouTube dus regelrecht inkomsten kosten. Al jarenlang probeert het videoplatform zulke adblockers te verbannen. Verleden maand wees YouTube adblock-gebruikers er nog op dat het gebruik van deze contentblockers ‘verboden is’ op de streamingsdienst.
Nu lijkt Google het anti-adblock offensief iets verder op te schroeven. Voortaan blokkeert YouTube degenen met een adblocker namelijk na drie video’s zonder reclame te hebben gekeken. Dit blijkt uit een via Reddit opgedoken screenshot van een nieuwe pop-up. “Videospeler wordt geblokkeerd na 3 video’s”, leest de melding. In de melding worden gebruikers gewezen op de mogelijkheid om over te stappen op YouTube Premium, dat standaard advertentievrij is. Ook kan men uitleg krijgen over hoe ze reclames van het platform toestaan in hun adblocker.
Momenteel zijn nog niet alle bekende adblockers toegevoegd aan het offensief. Een Redditor meldt dat Ublock Origin nog zonder problemen werkt. Het is goed mogelijk dat deze later alsnog door het platform wordt geweerd. Vermoedelijk test YouTube de nieuwe melding ook eerst onder een kleine groep gebruikers vooraleer ze alle adblock-veteranen aanspreken.
Google versus adblockers
Google voert al jaren een offensief tegen advertentieblockers. In 2016 besloot het actief te waken op zijn Play Store-beleid tegen adblockers. Ook moesten de ontwikkelaars van de advertentievrije-versie van YouTube – YouTube Vanced – vorig jaar de biezen pakken nadat ze een sommatiebrief ontvingen van Google.
Ook probeerde YouTube jarenlang op eigen houtje manieren te vinden om adblockers te weren. Zulke maatregelen werkten vaak voor korte tijd, waarna adblockers alsnog een manier vonden om de geserveerde advertenties over te slaan.