Reeds 700.000 tweets kregen waarschuwingslabel
“Freedom of Speech Not Reach”, zo typeert Twitter het eigen beleid. Het sociale medium draagt vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel, maar zegt dat dat niet betekent dat alle tweets even zichtbaar moeten zijn. In april begon Twitter met een beleid dat de zichtbaarheid van tweets flink beperkte als ze tegen de regels ingingen. De posts kregen een label, dat aangeeft dat de tweet een inbreuk vormt op de Twitter-gedragscode en dat de zichtbaarheid ervan verminderd werd.
Vandaag maakt het bedrijf bekend dat al 700.000 tweets zo’n label kregen, en dus minder in mensen hun feeds terecht kwamen. Het sociale medium haalt bovendien aan dat de labels een positief effect hebben op de sfeer op de microbloggingsite. Een derde van alle gebruikers verwijdert gelabelde tweets als ze er attent op gemaakt worden dat hun post eigenlijk niet door de beugel kan. Daar staat tegenover dat slechts 4% van de gebruikers die zo’n label kregen, aangeven het hier niet mee eens te zijn.
Bij Twitter lijken ze echter te beseffen dat contentmoderatie een lopend proces is. Om transparantie te garanderen, verbindt het medium zich ertoe regelmatig met een update te komen. Op die manier krijgen gebruikers meer inzicht in hoe Twitter content modereert en wat er precies de voorwaarden voor zijn.
Duidelijk is in ieder geval dat de waarschuwingslabels een rol zullen blijven spelen: uit cijfers die Twitter voorlegt blijkt dat de maatregel bijzonder efficiënt is. Wel zal het sociale medium, zoals het ook vandaag doet, serieuze inbreuken op de regels regelrecht van de site halen. Op Twitter is geen plaats voor illegale content, aldus het medium.