Nieuwe naam van Twitter al honderden keren geregistreerd als handelsmerk
Gisteren kondigde Elon Musk aan dat de naam en logo van socialemediaplatform Twitter zullen verdwijnen. De naam van het sociale medium verandert naar de letter ‘X’ en het logo wordt een gestileerde versie van die letter.
Fascinatie
Dat Elon Musk een fascinatie met de letter ‘X’ heeft, is al langer geweten. De Tesla-topman bevestigde dat vermoeden zelf ook nog eens via Twitter – maar eigenlijk valt er in het verleden van Musk al voldoende aan te kruisen. Zo was Musk in 1999 nog medeoprichter van onlinebank X.com. Ook zijn er zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX en de Tesla Model X. Ook uit het persoonlijke leven van Musk blijkt een fascinatie voor de letter ‘X’: in 2020 kreeg hij een eerste kind met popster Grimes. De naam van het kind? X Æ A-12 Musk, of X in het kort.
Twitter verandert niet alleen van naam omdat Elon Musk de letter ‘X’ zo mooi vindt. De topman is van plan om van het medium een soort ‘alles-app’ te maken, naar voorbeeld van het Chinese WeChat. In die app is het mogelijk Twitter-gewijs discussies met elkaar aan te gaan, maar kan je ook bankieren, etentjes reserveren, je openbaar vervoer regelen… Kortom: het hele dagelijkse leven valt te regelen vanuit één app. Musk wil van X ook zo’n app maken, al kan dat wel eens moeilijker worden dan gedacht.
Handelsmerk ‘X’
Elon Musk is namelijk niet de enige die gefascineerd is door de letter ‘X’. Heel wat andere bedrijven, waaronder Microsoft en Meta, hebben namelijk de rechten op die naam al, aldus Reuters. De letter ‘X’ wordt zó ongelooflijk vaak gebruikt dat de naamsverandering wel eens in een juridische nachtmerrie kan veranderen: maar liefst 900 bedrijven zouden op dit moment een actieve handelsmerkregistratie op de letter hebben.
Ook de nieuwe naam en het logo van Twitter worden geregistreerd als handelsmerk. Douglas Masters, van advocatenbureau Loeb & Loeb zegt tegen Reuters dat het handelsmerk van Musks ‘X’ wellicht heel beperkt zal zijn. Enkel het logo en de stijl ervan zouden beschermd kunnen worden. Heel wat experts menen zelfs dat Musks X niet te registreren valt: daarvoor is het teken te algemeen en niet distinctief genoeg. Advocaat Josh Gerben schat in dat er “100% kans is dat Twitter aangeklaagd zal worden door iemand”. Microsoft en Meta zullen waarschijnlijk niet meteen een rechtszaak aanspannen tegen het kersverse X, of ze moesten het idee krijgen dat Twitter de merkwaarde van hun producten aantast.
X als ‘alles-app’
Meta heeft sinds 2019 een handelsmerkregistratie voor een blauw-witte letter X. Die letter kan het bedrijf gebruiken voor software en sociale media die het ontwikkelt. Microsoft heeft dan weer een registratie voor het gebruik van de letter bij games en spelconsoles. Dat handelsmerk registreerde het bedrijf al in 2003, enkele jaren nadat het de eerste Xbox-console lanceerde.
Voorlopig lijkt er dus nog geen probleem te zijn: het logo van X is zwart-wit, en niet (donker-)blauw-wit. Games biedt X momenteel ook nog niet aan, maar de kans dat de app zich daar ooit op toelegt is vrij groot, zeker gezien Musks ambitie om een ‘alles-app’ te creëren. Wij houden alvast ons hart voor wanneer X een onderdeel voor video’s toevoegt – en welke naam zoiets dan zou krijgen.