Europese snelwegen staan vanaf 2025 vol EV-laadpalen
Onderdeel van de Europese energietransitie en klimaatdoelen is ook de versnelde intrede van EV’s in het pan-Europese wagenpark. De beperkte laadinfrastructuur in veel Europese landen weerhoudt de EU-burger nu nog van het aanschaffen van een elektrische auto. Nieuwe Europese wetgeving neemt die belemmering weg: vanaf 2025 moet er iedere 60 kilometer een laadstation staan langs de ‘TEN-T’-route; die route vormt een collectie van Europa’s belangrijkste snelwegen. Lokale wegen maken nog geen deel uit van de richtlijn.
Een richtlijn die ditmaal ook is aangenomen door de Europese Raad, en nu dus in werking treedt. De eerste verplichting staat begin 2025. Op 31 december van dat jaar volgt een nieuwe vereiste voor de laadstations. Ze moeten dan minimaal 400kW kunnen leveren via de laadpalen. Daarbij geldt dat één van de laadpalen steeds minimaal 150kW kan leveren. Op 31 december 2027 verhoogt de EU weeral het minimale beschikbare vermogen naar 600kW. De vereiste dat één laadpaal 150kW kan leveren, blijft staan.
Regionale wegen
Waar de EU zich in eerste instantie richt op de belangrijkste Europese snelwegen, noemt de EU ook richtlijnen voor regionale wegen. Het gaat dan om belangrijke regionale, ook wel secundaire, wegen: lijnen die uiteindelijk terugleiden naar het ‘core TEN-T-netwerk’. 50 procent van die routes moeten voor 31 december 2027 voorzien zijn van laadpalen.
Het gaat daarbij om de belangrijkste routes – hiervoor geldt dan wel steeds dat om de 60km een laadstation moet staan. Vanaf 31 december 2030 moeten alle regionale wegen onderdeel uitmaken van het uitgebreide laadnetwerk.
Qua stroomvoorziening mikt de EU voor eind 2027 op 300kW, met minimaal één laadpaal aan 150kW. Tegen eind 2030 loopt die vereiste laadsnelheid op tot 600kW, net als bij het reguliere TEN-T-netwerk. Ook hier geldt weer de vereiste van dat één laadpaal aan 150kW kan opladen.
Duidelijke tarieven
Onderdeel van de wet is ook beleid voor de laadpaalaanbieders. Zij moeten voortaan toelaten dat EV-rijders afrekenen met hun betaalkaart, zonder een app of abonnement. Ook moeten ze binnen afzienbare tijd duidelijk hun tarieven, inclusief wachttijd en beschikbaarheid, weergeven. Dit moet volgens de EU via een digitaal platform.
Klimaatneutraal in 2050
De EU hoopt met de laadpaalvereisten zorgen bij gebuikers weg te nemen en de verkoop van EV’s te stuwen. Tegen 2035 mogen er geen brandstofauto’s meer verkocht worden. Dit doet meteen een groot deel van de CO2-uitstoot van wegverkeer verdwijnen. Onderdeel van het ‘Fit for 55’-plan is om in 2050 CO2-neutraal te zijn. In 2030 wil de EU zijn uitstoot ten opzichte van 1990 met 55 procent hebben verlaagd.