Sturen Tesla Model 3 kunnen plots ‘bevriezen’
Mogelijk worden zo’n 280.000 Tesla Model 3 en Model Y’s getroffen, meldt Reuters. Daarbij baseert het zich op informatie van verkeerstoezichthouder NHTSA. Die toezichthouder opende intussen een onderzoek naar klachten gerelateerd tot de sturen van die voertuigen. De NHTSA meldt dat het zo’n twaalf klachten ontving van bestuurders. Klachten variëren van lastig kunnen sturen tot een algehele blokkade van het stuur.
Geen stuurbekrachtiging
Eén geciteerde bestuurder meldt dat de stuurbekrachtiging plots uitviel. Hoewel de meeste auto’s – ook moderne – kunnen functioneren zonder deze bekrachtiging, lijkt dit bij Tesla niet altijd het geval. Na het uitvallen van de bekrachtiging kon het stuur niet meer worden bewogen. Het voertuig kon zo enkel nog recht voor- of achteruitrijden. Een herstart bood geen soelaas – uiteindelijk werd besloten de EV weg te takelen naar een Tesla-dealer.
Automatisch remmen
Hoe vaak dit probleem zich exact voordoet is niet bekend. Desalniettemin is het levensgevaarlijk als de auto plots niet meer bestuurd kan worden. Eveneens levensgevaarlijk is een ander probleem met Tesla’s rembekrachtiging. Die zou soms iets te graag zijn werk doen en soms zomaar remmen, terwijl het rempedaal niet werd aangeraakt. De NHTSA ontving daar inmiddels ‘meer dan 800 meldingen’ van.
Chinese Tesla’s ontvingen intussen een update om het probleem te verhelpen, meldde Tesla eerder dit jaar. Een update voor datzelfde probleem lijkt voorlopig echter niet beschikbaar in Europa en de VS.
Onderzoeken NHTSA
Wanneer de NHTSA zijn onderzoek naar de sturen op Tesla’s Model 3 en Model Y wil afronden, is vooralsnog onbekend. De verkeerstoezichthouder heeft het alvast druk met andere onderzoeken naar de autofabrikant. Zo opende het verleden jaar een onderzoek naar aanleiding van een hoger dan gewoonlijk aantal verkeersongevallen met de EV’s. Daarbij wordt gekeken of de Autopilot – een systeem waarmee je gedeeltelijk autonoom kunt rijden – een rol speelde bij de ongevallen.