Nvidia introduceert DLSS 3.5: meer en mooiere frames
Op de gamescom-beurs, die momenteel in Keulen aan de gang is, maakte Nvidia bekend met een nieuw snufje te komen. Wie een Nvidia-GPU in zijn pc of laptop heeft zitten, zal vanaf deze herfst gebruik kunnen maken van DLSS 3.5.
DLSS 3.5 is de nieuwste versie van Nvidia’s DLSS-technologie. In feite gaat het daarbij om een verzameling van algoritmen die je GPU helpen om efficiënter berekeningen te maken. De technologie zorgt er bijvoorbeeld voor dat beelden niet in hun volledige resolutie gerenderd moeten worden. In plaats daarvan genereert de GPU beelden in een kleinere resolutie, en gaat een AI-systeem hiermee aan de slag om het beeld te upscalen.
Ray Reconstruction
Met DLSS 3.5 introduceert Nvidia een nieuwe techniek om aan het DLSS-arsenaal toe te voegen: Ray Reconstruction. Die nieuwe techniek – een geavanceerder AI-model – moet als vervanging dienen van de zogenaamde ‘denoisers’ die nu gebruikt worden. Momenteel vult zo’n denoiser alle gaten in die de GPU in zijn efficiëntieslag leeg laat. Nadeel aan dat systeem is dat de denoisers handmatig afgestemd moeten worden en uiteindelijk tot kwaliteitsverlies leiden. De output van de denoisers wordt namelijk grotendeels bepaald door data van vorige frames en van omliggende pixels. Daardoor kunnen details als het ware met elkaar vermengd worden – details die na het upscalingproces net wel goed tot hun recht zouden komen.
Het nieuwe Ray Reconstruction-systeem werd getraind op misntens vijf keer zoveel data als de denoisers. Niet alleen daardoor moet het systeem beter worden, het neemt ook gewoon meer feiten in acht. Zo baseert Ray Reconstruction zich ook op bewegingen die tussen opeenvolgende frames zichtbaar zijn. Gebruikers met een RTX 40-series GPU zullen bovendien ook de ‘Optical Flow Accelorator’, die in de GPU’s verwerkt zit, tewerk kunnen stellen. Die maakt het namelijk mogelijk dat de GPU ook beweging herkent in zaken waar het AI-model nog niet is aangeweest.
Wat dit precies wilt zeggen voor jouw videogames of renders? Die zouden sneller én accurater moeten worden. Het nieuwe Ray Reconstruction-model vereist namelijk minder rekenkracht dan de denoisers die nu nog gebruikt worden. Daarnaast wordt ook de grafische fideliteit iets opgekrikt voor DLSS-gebruikers: met DLSS 3.5 mag je, dankzij de nieuwe techniek, minder artefacten en andere kleine foutjes verwachten.
Beschikbaarheid
Opmerkelijk nog is dat DLSS 3.5 – of toch tenminste de Ray Reconstruction-component ervan – beschikbaar zal zijn voor alle Nvidia RTX-GPU’s, vanaf de 20-series. Daarbij hoort wel de kanttekening dat enkel 40-series GPU een Optical Flow Accelerator hebben. Functies die daarvan gebruik maken zal je dus, net zoals Frame Generation, niet kunnen gebruiken op oudere GPU’s.
Wat games en programma’s betreft: DLSS 3.5 zit gebundeld bij Cyberpunk 2077’s Phantom Liberty-DLC en zal ook beschikbaar zijn in Alan Wake 2. Ook de versie van Portal met RTX-ondersteuning krijgt DLSS 3.5. Creatievelingen zullen blij zijn om de nieuwe DLSS-versie te verwelkomen in Chaos Vantage, D5 Render en Nvidia Omniverse.