ID.GTI wordt eerste elektrische hothatch van Volkswagen
Van de compacte ID.2 tot de ID.4-crossover: Volkswagen heeft al verschillende elektrische modellen op de markt gebracht. Op een echt sportief model was het nog even wachten. Al blijft natuurlijk de vraag of de echte autoliefhebbers, die voorlopig verstokt blijven aan benzinemotoren en hothatches als de Golf GTI en Golf R, echt zitten te wachten op een elektrische auto met een GTI-badge. Volkswagen hoopt hen met een concept van de ID.GTI alvast warm te maken voor de (elektrische) toekomst.
ID.GTI, I voor Intelligence
Het komt bij liefhebbers mogelijk aan als heiligschennis, maar de i in GTI staat niet langer voor Injectie, maar Intelligence. De elektrische hothatch is minder lang dan de Golf 8 GTI, maar wel hoger, zodat er binnenin iets meer ruimte is. De ID.GTI is op hetzelfde platform gebouwd als de ID.2all compact, maar krijgt wel unieke features, zoals twintigduimsvelgen, sportievere zijschorten, een dakspoiler en agressievere diffuser. Een gril met het gekende honingraatpatroon en grafische accenten moeten duidelijk maken dat het om een GTI gaat. Binnenin gebruikt Volkswagen ook het markante schotserokmotief in zijn zetels.
Prestaties
Toch blijft het niet bij uiterlijk vertoon, want Volkswagen heeft het een en ander ondernomen om de elektrische GTI toch zo sportief mogelijk te maken. Echt heel snel wordt hij niet, wellicht afgeremd door het gewicht van het batterijpakket, dat nog niet bekend is. De elektromotor levert 223 pk, waardoor de ID.GTI in net geen 7 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. Dat is trager dan de gewone Golf GTI van de achtste generatie (6 seconden). Wellicht werd er wat power opgeofferd voor een groter bereik: de ID.GTI zou 450 km ver moeten komen op één lading.
Volkswagen heeft dus bevestigd dat de ID.GTI in productie zal gaan, maar wanneer die te koop is, werd nog niet gezegd. Ook over de prijs is nog met geen woord gerept. De kans is er dat hij samen met de ID.2all op de markt komt, ergens in 2025.