Google komt met Privacy Sandbox: veilig alternatief voor cookies
Google maakte gisteren bekend dat hun zogenaamde Privacy Sandbox beschikbaar wordt voor alle Chrome-gebruikers. De Privacy Sandbox werd al in 2019 geïntroduceerd, en dient hoofdzakelijk om van het internet een meer privacyvriendelijke plek te maken, zonder third party cookies.
Wanneer je vandaag een website bezoekt, dien je daar vaak ‘cookies’ van te accepteren. Deze third-party cookies worden doorgaans gebruikt om internetgebruikers te identificeren: zo weten webbeheerders niet alleen dat er iemand de website bezocht, maar bijvoorbeeld ook of die persoon de website al eerder bezocht. Dat is enorm handig: het maakt het makkelijk voor jou om de website opnieuw te bezoeken, terwijl meteen al je voorkeuren met betrekking tot je bezoek worden opgeslagen.
Cookies en vingerafdrukken
Cookies zijn dus enorm handig, maar stilaan ook een beetje oudbakken. Ze laten namelijk de de deur openstaan voor allerlei privacybedreigende zaken, zoals fingerprinting. Daarbij kan, aan de hand van een reeks browsereigenschappen, als het ware een ‘vingerafdruk’ gemaakt worden. Die vingerafdruk is persoonlijk en kan dienen als identificatiemethode. Met een vingerafdruk kan je dus als het ware gevolgd worden over het internet.
Dat is natuurlijk niet echt goed voor je privacy. De Privacy Sandbox API’s, die nu beschikbaar zijn voor ontwikkelaars en adverteerders, zorgen ervoor dat cookies niet meer nodig zijn. Bedrijven hebben nog steeds analytische tools, maar dan in een andere, meer privacyvriendelijke vorm. Met de Privacy Sandbox-API hoopt Google dan ook het internet toegankelijk te houden, terwijl het toch de privacy van gebruikers beschermt
Afschaffing in 2024
De Privacy Sandbox-technologieën zijn momenteel klaar om door meerdere advertentiesystemen gebruikt te worden. Dat is maar goed ook: bedrijven die de Privacy Sandbox API’s nu al integreren in hun onlinediensten, hebben een streepje voor. In de tweede helft van 2024 zal Chrome namelijk geen cookies meer ondersteunen. Om toegang tot belangrijke, analytische gegevens te behouden, is het dus belangrijk om de effectiviteit van Privacy Sandbox te evalueren.
Vanaf het vierde kwartaal krijg je daarvoor van Google bovendien iets meer tools. Zo wordt het mogelijk om de afschaffing van third party cookies al te simuleren voor een bepaald percentage van de gebruikers. In het eerste kwartaal van 2024 wil Google cookies al uitschakelen voor 1% van de Chrome-gebruikers. Hierdoor moeten bedrijven wel inzetten op de Privacy Sandbox-API en wordt die gestimuleerd.