HMD Global gaat smartphones onder zijn eigen naam uitbrengen
We kennen HMD Global de afgelopen zeven jaar vooral als het bedrijf dat de moderne Nokia-smartphones uitbrengt. Sommige mensen hebben misschien echter nog nooit deze bedrijfsnaam voorbij zien komen, want die wordt nooit vernoemd in de advertenties van Nokia-producten. Daarvoor wordt de naam Nokia Mobile gebruikt. Dat is natuurlijk ook niet zo heel vreemd, want Nokia is een bekende naam op de telefoonmarkt. Daarnaast bestaat de leiding van HMD Global ook grotendeels uit voormalige Nokia-leidinggevenden.
Niet meer alleen HMD Global: “the home of Nokia phones”
De medeoprichter, voorzitter en CEO van HMD Global, Jean-Francois Baril, heeft nu echter bekendgemaakt via een post op LinkedIn dat het bedrijf ook van plan is om smartphones uit te brengen onder zijn eigen naam. We krijgen dus niet meer alleen Nokia-smartphones van HMD Global.
Baril zei in de post: “Ik ben blij om een significante mijlpaal aan te kondigen in de evolutie van HMD – we zijn een origineel HMD-merk aan het oprichten.”
Wat voor smartphones kunnen we verwachten?
HMD gaat dus een “nieuw portfolio van mobiele apparaten met het HMD-merk” uitbrengen, maar daarnaast blijft het bedrijf ook nog steeds nieuwe Nokia-smartphones aanbieden. Baril noemt ook nog “samenwerkingen met interessante nieuwe partners”. Wat dat precies betekent is natuurlijk nog onduidelijk. Het kan gaan om speciale edities van smartphones, bepaalde accessoires of misschien iets vergelijkbaars als de samenwerking tussen bijvoorbeeld OnePlus en Hasselblad.
Wat wel duidelijk wordt uit het bericht van Baril, is dat HMD zich ook met zijn eigen toestellen wil blijven focussen op duurzaamheid en betaalbaarheid. We gaan er vanuit dat we dus ook van het HMD-merk vooral goedkope smartphones kunnen verwachten. Hoe onderscheiden deze toestellen zich dan van de Nokia-smartphones? Dat is een vraag waar we nog geen duidelijk antwoord op hebben. We weten wel dat HMD “technologie wil ontwikkelen die zich focust op de gebruikerservaring en anticipeert wat mensen nodig hebben.”
De volgende stap voor het bedrijf is dus om onder zijn eigen naam de markt te betreden. Het overkoepelende doel blijft echter “het leveren van hoge kwaliteit, betaalbare mobiele apparaten aan consumenten over de hele wereld” en het hebben van een “positieve impact op de planeet” door middel van duurzaamheid.