Alibaba ontwikkelde AI die financieel advies kan geven
E-commerceconcern Alibaba legt zich, net zoals alle andere grote bedrijven, toe op AI. Ant Group, de fintechafdeling van de reus, liet tijdens een conferentie in Shanghai een LLM en een bijbehorende toepassing zien. Met die toepassing willen ze financieel advies geven aan zowel professionals als particulieren.
Voor professionals en particulieren
Alibaba schat de mogelijkheden van zijn AI-systeem breed in: het is in staat om “financiële producten te evalueren, markten te analyseren en om investeerders te instrueren. Verzekeraars kunnen het model aanwenden om verzekeringsproducten uit te leggen, om claims te verifiëren en om uitgebreide verzekeringsplannen op te stellen”. De kracht van het model zit volgens Alison Tudor-Ackroyd, redacteur bij Alizila, in het feit dat het zo gespecialiseerd is. Andere LLM’s zouden niet wegwijs geraken in het kluwen van vakjargon dat de financiële wereld kenmerkt. Dit model zou dat wel kunnen.
Het model is sinds eind 2022 in ontwikkeling en zou getraind zijn op “honderden miljarden token datasets, bestaande uit Chinese financiële documenten en een biljoen tokens uit meer algemene corpussen. De fijnere afstelling gebeurde door het algemeen taalmodel dat bij Ant Group gebruikt wordt.
Financieel advies uit app
Met alleen een taalmodel kan je natuurlijk niet naar klanten stappen, daar is ook een applicatie voor nodig. Die heeft het bedrijf met Zhixiaobao 2.0 reeds op poten gezet, al moet de toepassing nog goedkeuring krijgen. De bedoeling is dat die app financieel advies aan klanten gaat geven. Voor businessprofessionals komt Ant Group met Zhixiaozhu 1.0, al zit die app nog in een testfase.
De ontwikkelingen tonen aan hoezeer ook in China aan generatieve AI-systemen gesleuteld wordt. AI-systemen durven daar, net zoals hier, af en toe nogal gek te doen. Als dat gebeurt met ChatGPT, Bing of Bard, zijn de gevolgen doorgaans beperkt en soms zelfs ronduit grappig. We kunnen ons inbeelden dat een vergissing van Zhixiaobao of Zhixiaozhu met het nodige verlies gepaard gaat. Zaak voor Alibaba is dus nu om vertrouwen te vergaren voor deze twee applicaties.