Prijzen Spotify HiFi-abonnement zijn gekend
Waar streamingdiensten als Apple Music en Tidal standaard audio in HiFi-kwaliteit aanbieden, moet je daarvoor bij Spotify gaan bijbetalen. En: ook niet zo’n klein beetje, meldt Reddittor Hypixely. Volgens de melding kost Spotify Supremium straks 19,99 dollar per maand. Zet daar gerust een euroteken voor: het reguliere Spotify-abonnement is in Europa namelijk gelijk geprijsd aan de VS – aan 10,99 per maand. Wel heeft de Zweedse streaminggigant de prijsdetails zelf niet bevestigd. Hypixely zegt de prijs in de app te hebben gevonden.
Lossless audio
Wat je daarvoor krijgt? Om te beginnen ‘24-bit lossless audio’. Muziek moet hierdoor nog een pak zuiverder klinken dan Spotify’s huidige MP3-kwaliteit. Goed om te weten: daar heb je – in de meeste gevallen althans – nauwelijks baat bij. Pas als je audioapparatuur kan omgaan met 24-bit-audio is het verschil merkbaar. Voor bluetooth-hoofdtelefoons is dat meestal niet het geval; dat ligt niet eens per se aan de hoofdtelefoon: bluetooth kan simpelweg niet zoveel data verzenden (of ontvangen). Zelfs met AptX-codecs is dat een lastige klus.
Toch krijg je niet alleen HiFi-grade audiokwaliteit. Volgens de Reddittor voegt Spotify namelijk ook diverse functies toe die je leven vergemakkelijken. Zo stel je straks makkelijk afspeellijsten samen op basis van het gewenste aantal beats-per-minute. Nieuw is verder de komst van AI, die je stemming in kan schatten en op basis daarvan afspeellijsten aanmaakt. Je muzikale voorkeuren worden overigens ook in acht genomen, stelt het gerucht.
Focus op audioboeken
Tot slot wil de streamingdienst meer nadruk leggen op audioboeken. Dat geldt dan wel enkel voor Supremium-abonnees, die maandelijks 30 uur naar audioboeken kunnen luisteren.
Wat daarvan werkelijk terecht gaat komen blijft vooralsnog koffiedik kijken. The Verge kreeg alvast een nietszeggende reactie terug. “Bij Spotify werken we constant aan het verbeteren van ons productaanbod en het bieden van waarde voor gebruikers”, schrijft een woordvoerder. Tegelijk geeft het bedrijf aan “niet te reageren” op speculaties over mogelijke nieuwe functies en “momenteel niets te melden” te hebben.
Kortom: een lancering kan elk moment volgen, of pas ergens in 2025. Dat er een HiFi-abonnement op komst is, staat nochtans wel vast. Eerder gaf het bedrijf te kennen enkel met zo’n abonnement te komen als ze het op een ‘eigen manier’ kunnen invullen.