Controverse rond Unity duurt voort, ondanks aanpassingen aan beleid
De gamingindustrie was afgelopen week in de ban van Unity: de meest bekende cross-platform game-engine die er is. Unity had namelijk plannen bekend gemaakt waarmee het extra geld wil binnenhalen. Na hevig protest verduidelijk het bedrijf de plannen, al worden ze er niet minder controversieel op.
Betalen per installatie
Waar heel wat mensen over struikelden, was het beleid van Unity om geld te vragen voor de installatie van games. Dat zou spelontwikkelaars mogelijk heel wat geld kosten: vanaf een game meer dan 200.000 keer gedownload is en meer dan 200.000 dollar in het laatje bracht, zouden ontwikkelaars geld moeten beginnen ophoesten. Per keer dat een spelletje geïnstalleerd wordt, verwachtte Unity een bijdrage van 20 dollarcent. Wie een duurder abonnement op de Unity Engine neemt, krijgt wat meer ademruimte: dan moet pas bijbetaald worden na een miljoen dollar omzet en een miljoen downloads.
Meer nog: die bedragen zouden eerst retroactief berekend worden. Unity zou dus gaan bekijken hoe vaak games al werden geïnstalleerd, om dan te bepalen hoeveel ze moeten betalen. Voor heel wat (onafhankelijke) ontwikkelaars was dat geen welgekomen verandering: veel ontwikkelaars zouden de kosten simpelweg niet kunnen dragen en daarom zelfs hun spellen verwijderen. Dat lijkt te gebeuren voor Cult of the Lamb. Op het X-account van die game wordt aangeraden om het spel nog voor 1 januari te kopen, “omdat we het op 1 januari verwijderen”.
Plannen licht aangepast
Intussen verduidelijkte het bedrijf de plannen: het zou geen geld aanrekenen voor meerdere installaties door dezelfde gebruiker. Ook demo’s zouden gevrijwaard worden van de kosten. Ook ziet Unity af van het retroactieve karakter: downloads uit het verleden tellen dus niet meer mee. Feit blijft echter dat spelontwikkelaars plots moeten betalen voor iets dat eerst gratis was. Het enige lichtpuntje is dat de veranderingen later doorgevoerd zullen worden. Eerst was Unity van plan om die op 1 januari 2024 al door te voeren. Dat is nogal kort dag. Het nieuwe beleid zal nu pas van kracht worden met de volgende grote update van de Engine en die is voor ergens in 2024.
Populair bij indie-ontwikkelaars
Heel wat Indie-ontwikkelaars gebruiken Unity omdat het een goedkoop alternatief is voor de Unreal Engine van Epic. Voorheen werd Unity gratis aangeboden en konden spellen ook gratis geïnstalleerd worden. Geld werd voornamelijk opgehaald door een geïntegreerd advertentieplatform, dat vooral op mobiele games te zien is, en door geavanceerdere software aan ontwikkelaars aan te bieden.
Het ziet er niet naar uit dat Unreal het beleid nog zal aanpassen. Het kan daarom zijn dat een aantal games wat langer in ontwikkeling zijn, omdat ze van engine wisselen. Populaire games die in Unity ontwikkeld worden zijn onder andere Among Us, Vampire Survivors, Beat Saber, Pokémon Go, Hearthstone, Rust en Hollow Knight.