Nieuws

Belgen steeds bezorgder over online privacy

Online privacy
© iStock / Tero Vesalainen
Cijfers van het Belgische Centrum voor Informatie over de Media (CIM) tonen aan dat Belgen steeds bezorgder worden over hun online privacy.

In een jaarlijkse ‘Establishment Survey’ tekent het CIM de evolutie van de mediaconsumptie in België uit. Uit de cijfers blijkt dat het internet in steeds meer huishoudens zijn intrede maakt. Dat hoeft niet noodzakelijk te verbazen: volgens dezelfde cijfers van het CIM heeft maar liefst 91,2% procent van alle Belgen een smartphone in huis. Andere apparaten waarmee je op internet kan, zijn intussen ook schering en inslag: laptops vind je in zo’n 81% van alle huishoudens, terwijl net iets meer dan de helft van alle Belgen een tablet heeft liggen. Desktopcomputers vind je dan weer in 35,5% van alle huishoudens.

Aangezien die apparaten bij zoveel Belgen thuis liggen, hoeft het niet te verbazen dat ook het (dagelijkse) internetgebruik met 5,2% gestegen is. Met andere woorden: 87% van de Belgen zit dagelijks op het internet. Dat internetgebruik blijkt echter niet zonder zorgen: het onderzoek wijst namelijk ook uit dat Belgen zich zorgen maken over hun privacy op het internet.

Online privacy is belangrijk

Dat Belgen hun online privacy belangrijk vinden, is duidelijk te merken: maar liefst driekwart van alle internetgebruikers gebruikt minstens één methode om hun data af te schermen. Verreweg de meest gebruikte beschermingsmaatregel is het weigeren van datadelen. Wanneer gevraagd wordt of een dienst je gegevens mag delen met derden, klikt 36% van de Belgen op ‘Nee’. 23,4% van de respondenten wijzigt dan weer de privacy-instellingen van hun browser om persoonlijke info af te schermen. Nog een populaire manier om de privacy te beschermen, heeft te maken met cookies. Omdat reclameaanbieders je internetactiviteit kunnen volgen met cookies, besluit 36% van alle Belgen om die cookies te weigeren.

Er is ook een groot deel cookieweigeraars dat niet zozeer wakker ligt van hun privacy, maar wel van online reclame. Maar liefst een derde van de Belgen zou cookies weigeren om geen reclame te moeten zien. 24% van de Belgen geeft dan weer aan daarvoor een adblocker te gebruiken. Online reclame maakt dan ook geen al te beste beurt: bijna twee derde van alle respondenten geeft aan dat ze online advertenties actief vermijden.

belgiëbusinessinternetonlineprivacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren