Nieuws

X is het grootste socialmediaplatform… voor desinformatie

© Unsplash / Alexander Shatov
Als onderdeel van de DSA publiceerde de Europese Unie een rapport over desinformatie op het internet en daarin is het kritisch voor X.

X, het socialemediabedrijf dat voorheen gekend stond als Twitter, doet het niet zo goed. Tenminste: als het om desinformatie op het platform gaat. Uit een nieuw EU-rapport blijkt dat het sociale medium een grote rol speelt in de verspreiding van desinformatie en fake news. Dat kan wel eens problematisch zijn: de DSA verplicht sociale media er namelijk toe om die verspreiding van desinformatie een halt toe te roepen.

X ligt de EU al langer dwars: in mei kondigde Elon Musk nog aan dat het sociale medium zich uit een vrijwillige gedragscode zou terugtrekken. Het merk vertelde er wel bij dat het zich aan alle bepalingen in de DSA zou houden – die bepalingen zijn overigens strenger dan die in de vrijwillige gedragscode.

Kop en schouders

Nu blijkt dat X veruit het grootste sociale medium is… als het over desinformatie gaat. Mediums die groter zijn, zoals Facebook, tonen verhoudingsgewijs minder fake nieuws. Sterker nog: van alle desinformatie die gevonden werd, kwam bijna de helft (42,8%) van X. Ter vergelijking: het grotere Facebook haalt 31% van de posts.

Twitter steekt er dus met kop en schouders bovenuit – het is dan ook het platform waar verhoudingsgewijs het meeste fake news te vinden is. Meer nog: die desinformatieposts zijn op Twitter makkelijker te ontdekken dan op eender welk sociaal medium.

‘Framing’

X is het echter niet eens met het assessment van de Europese Unie. In een serie posts op X reageert het socialemediaplatform op het onderzoek: “We zijn het niet eens met de manier waarop deze data geframed wordt en geloven dat deze data het narratief in de media niet dekt”. Met andere woorden: het rapport zou X in een slechter daglicht stellen dan het verdient. Het merk beschrijft ook hoe Community Notes, vooral met de oorlog in Oekraïne, de verspreiding van desinformatie al tegengingen.

Vicepresident van de Europese Commissie, Vera Jourova, zegt dat grote platformen de verantwoordelijkheid hebben om hun acties aan te passen en daarmee desinformatie tegen te gaan. Ze zegt er ook bij dat X niet vrijgesteld is omdat het zich uit de vrijwillige gedragscode terugtrok. Integendeel: “mijn boodschap aan Twitter/X is dat ze hun plichten moeten nakomen. We houden jullie in de gaten”, sluit de VP af.

DSAeuinternetsociale mediax

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken