Nieuws

EFF waarschuwt tegen Googles Privacy Sandbox: “privacy is misleidend”

Search
© iStock / dem10
Het EFF waarschuwt tegen de nieuwe Privacy Sandbox in Google Chrome: echt privé surf je niet, want Google volgt je nog steeds.

Tegen het eind van 2024 wil Google komaf maken met zogenaamde ‘third-party cookies’ in de webbrowser. De zoekmachinegigant lanceert daarvoor hun ‘Privacy Sandbox’. Met die ‘sandbox’ zouden third-party cookies geen nut meer hebben en gaandeweg verdwijnen. Dat komt je privacy alleen maar ten goede, volgens Google.

Bij de Electronic Frontier Foundation (EFF) zijn ze het daar grondig mee oneens. Het EFF is een Amerikaanse organisatie die zich bezighoudt met burgerrechten in een digitale omgeving. Zij raden gebruikers aan om een aantal instellingen in de Privacy Sandbox uit te zetten om hun onlineactiviteit te verbergen. Tegelijkertijd raadt de organisatie ook aan om over te stappen om Mozilla Firefox of Apple’s Safari.

Privacy Sandbox

Hoewel de naam ‘Privacy Sandbox’ doet vermoeden dat je privacy en veiligheid gewaarborgd zijn, is dit toch niet het geval. De sandbox laat websites nog steeds toe om je onlineactiviteit te volgen. Meer nog: ook de naam ‘sandbox’ is niet echt correct. Normaal gezien wordt die gebruikt voor afgesloten omgevingen waar code in gedraaid kan worden zonder de rest van het systeem aan te tasten. Zoiets is in de Privacy Sandbox van Chrome niet mogelijk.

Het kind kreeg dus een iets of wat ongelukkige naam. Dat neemt natuurlijk niet weg dat Google zijn privacyzandbak de beste intenties toedicht. Die moet er namelijk vooral voor zorgen dat je minder in aanraking komt met spam en frauduleuze websites. Daarnaast zorgt de zandbak dat je relevante advertenties te zien krijgt en dat er, op basis van die advertenties, metingen uitgevoerd kunnen worden waar adverteerders blij van worden. Tot slot moet de privacyzandbak ervoor zorgen dat je niet gevolgd kan worden tussen verschillende sites, of je daar nu zelf bewust van bent of niet.

Tegenkanting

De privacyzandbak van Google krijgt, ondanks de nobele intenties, heel wat tegenkanting. Thorin Klosowski, security- en privacyactivist bij EFF, trekt in een online essay van leer tegen Google. Problematisch schijnt vooral de Topics-API, die ervoor zorgt dat advertenties aansluiten op je surfgeschiedenis. De activist zegt dat, hoewel de API al meerdere keren aangepast werd, hij nog steeds “je internetgebruik volgt voor de gedragsmatige reclame van Google”.

Kom je op een website waar de Topics API gebruikt wordt? Dan zal de website in feite een vraag stellen aan je browser: “Wat zijn de interesses van deze bezoeker?”. De Topics API zal dan, op basis van je zoekgeschiedenis, drie cijfers doorsturen. Deze cijfers staan voor bepaalde categorieën. Ben je bijvoorbeeld geïnteresseerd in smarthometoepassingen? Dan zal Google de code 131 retourneren. Speel je graag tafeltennis? Dan is de kans groot dat Google code 195 aangeeft, wat staat voor ‘/Games/Table Tennis’.

Google als kennisbeheerder

Op basis van deze informatie kan dan relevantie reclame geselecteerd worden. Topics zorgt er wel voor dat niet élke website weet heeft van je zoekgeschiedenis, zoals nu het geval is. In plaats daarvan weet enkel Google waar je online precies uithangt. Hoewel dat veiliger klinkt, cementeert het wel de positie van Google als internetgigant: wie advertenties wil tonen op basis van gedrag, kan haast niet zonder Google.

Om het anders te zeggen: Topics kunnen ervoor zorgen dat websites je activiteit niet meer volgen via third-party cookies. Google heeft die cookies echter niet nodig om je onlineactiveit te volgen, zegt ook Klosowski. Dat kan het bedrijf ook als je bij Google Chrome ingelogd bent met je Google-account. “Dat Google hiernaar verwijst met het woord ‘privacy’, is misleidend,” zegt de activist er nog over

Privacy waarborgen

Om je privacy te waarborgen, stelt het EFF voor om over te schakelen naar een andere webbrowser – bij voorkeur een die niet op hetzelfde Chromium-framework werd ontwikkeld als Chrome. Daarvoor duiden ze Mozilla Firefox en Apple Safari aan als beste alternatieven.

Wil je toch liever in Chrome blijven surfen? Dan wordt aangeraden om naar de privacyinstellingen van Chrome te gaan en daar enkele instellingen aan te passen. Kopieer daarvoor ‘chrome://settings/adPrivacy’ in je adresbalk en druk op enter. Het EFF raadt aan om instellingen als ‘Ad topics’, ‘Site-suggested ads’ en ‘Ad measurement’ uit te schakelen. In het Nederlands heten de instellingen ‘Advertentieonderwerpen’, ‘Door sites voorgestelde advertenties’ en ‘advertentiemeting’.

Beveiligingbusinesscookiesgooglegoogle chromeGoogle Privacy Sandboxthird party cookies

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken