Nieuw ‘For You’-vak maakt YouTube-kanalen persoonlijker
De update doet wat denken aan de sectie met aanbevolen content op TikTok. Die is er uiteraard op gemaakt om gebruikers zo lang mogelijk te doen kijken. En aangezien het vak video’s promoot van hetzelfde kanaal, kunnen ook YouTubers er wel bij varen.
Het supportaccount van YouTube onthulde de aankomende feature via een bericht op X. “We introduceren de ‘For You’-sectie in de Home-tab van je kanaal. Daarin zal een mix van je video’s aangeboden worden aan kijkers, op basis van hun kijkgeschiedenis. Creators, neem je instellingen even door en kies je formats voor de we feature uitrollen op 20 november”, klinkt het.
For You-vak te personaliseren
Content creators kunnen zich dus voorbereiden op de toevoeging van het For You-vak, door de beschikbaarheid ervan op hun kanaal aan of uit te zetten en de indeling van hun YouTube-account aan te passen. Zo kunnen ze kiezen of er enkel shorts, livestreams of volledige video’s getoond moeten worden.
YouTube hintte al naar de nieuwe feature in mei van dit jaar, via zijn Creator Insider-kanaal. Dat is een hub waar medewerkers van YouTube rechtstreeks kunnen communiceren met YouTubers. Ann Katrin Kuessner, productmanager bij YouTube, bejubelde de feature als een alternatief op de statische homepagina. Zij stelde dat het niet logisch is dat de homepagina van de kanalen van creators er voor iedereen hetzelfde uitzien. Volgens Kuessner zal die personalisatie nog het meest van pas komen voor kanalen die content maken over uiteenlopende onderwerpen en in verschillende talen en formats.