Instagram toont pikante Reels aan wie minderjarigen volgt
Na Twitter ligt ook Instagram onder vuur om welke content waar getoond wordt. Tijdens een experiment van The Wall Street Journal werd ontdekt dat Instagram soms nogal bedenkelijke suggesties maakt. Bij het kijken van Reels bijvoorbeeld: wie accounts van kinderen volgt, krijgt riskante video’s van tieners en seksuele content van volwassenen te zien.
The Wall Street Journal komt daarachter nadat het een aantal testaccounts oprichtte. Achter de testaccounts zitten volwassen mensen die een aantal minderjarige influencers volgen. In het onderzoek van de krant gaat het om jonge turners en cheerleaders. Volg je dat soort accounts? Dan is de kans groot dat je seksueel getinte content te zien zal krijgen. Het Canadese Centre for Child Protection probeerde dezelfde test uit te voeren, maar kwam tot dezelfde resultaten.
Adverteerders zijn niet blij
Er zit dus een probleem in de Reels op Instagram: wie exclusief accounts van jonge influencers volgt, kan seksueel getint materiaal te zien krijgen, soms zelfs afkomstig van minderjarigen. Heel wat merken tillen zwaar aan de feiten: de advertenties waar Disney, Walmart, Pizza Hut, Bumble en de Wall Street Journal voor betaalden, komen gewoonweg tussen seksueel getint materiaal te staan. Dat kan voor meerdere van die merken absoluut niet door de beugel: ze voeren de druk op zodat Meta iets aan de situatie doet of halen hun advertenties van het platform.
Voor Disney is het de tweede keer dat ze actie ondernemen met hun advertenties: eerder was dat ook op X, waar reclame naast haatdragende content verscheen, al het geval. Meta laat aan klanten weten dat het aan het probleem werkt, en dat het bedrijf bereid is om voor brand-safety-audits te betalen. Volgens huidige en ex-werknemers die hun boekje open doen bij The Wall Street Journal is het probleem al langer gekend, al van voor Instagram de Reels lanceerde. De enige oplossing zou zijn om het algoritme grondig te herschrijven zodat bepaalde posts niet meer opgepikt worden.