Ministry of Privacy: deepfake CD&V is ‘goedkope propaganda’
Deepfakes komen meestal negatief in het nieuws vanwege hun potentiële gevaren. Met deepfakes is het bijvoorbeeld relatief eenvoudig om een wereldleider na te bootsen. Dit kan misbruikt worden om ze uitspraken te laten doen die ze nooit hebben gedaan, zonder dat dit kijkers opvalt. Zeker als zo’n deepfake op sociale media als TikTok terechtkomt kan het onvoorstelbare schade aanrichten. Bij de marketingafdeling van CD&V lijken ze iets anders te kijken naar deepfakes en besloten ze deepfake-technologie in te zetten voor een campagnespotje.
Die verscheen woensdagmiddag via de socialemediakanalen van CD&V. In de video haalt de deepfake problemen aan waar Jean-Luc Dehaene in zijn periode als premier, van 1992 tot 1999, mee te maken kreeg. Vervolgens haalt Dehaene vraagstukken aan die België de komende jaren treffen, en waar het politieke landschap aan moet werken. Problemen die gewoon opgelost zullen worden, klinkt het. De promovideo wordt afgesloten met een knipoog naar het deepfakekarakter van de video: “Zeg dat de ervaren gids het gezegd heeft.”
Op het einde van de video verschijnt nog de tekst “deze video werd gemaakt met behulp van AI”. In de beschrijving bij de video wordt die melding nog eens herhaald. Wel valt op dat de tekst enkel op het einde verschijnt. Wie de video zou delen zonder dit gedeelte, zou het kunnen doen overkomen als uitspraken die Jean-Luc Dehaene zelf heeft gedaan. Iets wat uiteraard niet mogelijk is gezien de oud-premier in 2014 overleed op 73-jarige leeftijd.
Toestemming van de familie
Voorafgaand aan het maken van de video heeft de CD&V eerst toestemming gevraagd aan de familie van de oud-premier. Dat benadrukt ook de zoon van Jean-Luc, Tom Dehaene tegenover HLN. Hij zegt dat dit proces heel correct is verlopen en de partij dus niet plots met de deepfake is langsgekomen.
Toch kan het gebruik van de deepfake op kritiek rekenen. Niet per se vanuit de familie, maar eerder van privacyexperts. Onder meer de privacystichting Ministry of Privacy is niet te spreken van de actie en noemt het “goedkope politieke propaganda”. Onderwijsexpert Dirk Van Damme noemt het verder “compleet verwerpelijk”, staat te lezen op X (voorheen Twitter).