Nieuws

Telenet krijgt forse boete voor Easy Switch-overtreding

Telenet
© Telenet
Het BIPT heeft telecomprovider Telenet een boete van 1 miljoen euro opgelegd omdat het de Easy Switch-overstapmethode niet standaard aanbiedt.

Volgens de toezichthouder moet Telenet klanten spontaan de vereenvoudigde overstapmethode, genaamd Easy Switch, aanbieden. Juist daar wringt het schoentje, want Telenet zou dat in wel 60% van zijn verkooppunten niet doen. Klanten die de service niet aangeboden krijgen, moeten zelf voor hun overstap zorgen, waaronder het opzeggen van hun oude abonnement. Easy Switch neemt die handeling weg bij consumenten en maakt dit de verantwoordelijkheid van telecomproviders.

Overstappen tussen telecomproviders moet hierdoor een stuk eenvoudiger worden. Dat Telenet de service in 60% van zijn verkooppunten niet spontaan aanbiedt, neemt dat gemak weer weg. Volgens Michel Van Bellinghen, voorzitter van de raad van het BIPT, “blijven mensen denken dat veranderen van operator heel moeilijk is” als Telenet zo’n dienst niet aanbiedt. Dus blijven consumenten steken bij hun huidige abonnement, terwijl ze elders wellicht een beter aanbod kunnen krijgen.

Waarschuwing in 2022

BIPT voert regelmatig controles uit bij verkooppunten van telecomproviders om te controleren of ze Easy Switch aanbieden. Telenet liep in 2022 tegen de lamp bij zulke controles en ontving daarvoor in eerste instantie een waarschuwing. Zo kon Telenet de situatie verbeteren voordat het BIPT voor een tweede keer kwam controleren. Veel impact heeft de waarschuwing echter niet gehad. Toen het de tweede meting in juni uitvoerde, bleek 60% van de onderzochte winkels niet-compliant.

Daarop besluit het BIPT nu een boete van 1 miljoen euro uit te delen aan Telenet. Intussen werkte de telecomgigant al een flinke tijd aan de problemen en zegt het stilaan uit de miserie te komen. Er zouden sinds de metingen van juni al verbeteringen zichtbaar zijn.

Oplossing voor IT

Over de oorzaak van de Easy Switch-perikelen zegt Telenet de dienst niet opzettelijk weggenomen te hebben uit zijn aanbod. Verkooppunten konden de overstapdienst simpelweg niet aanbieden door IT-problemen. Die problemen zou het intussen hebben aangepakt, waardoor verkooppunten weer met Easy Switch aan de slag kunnen.

biptEasy Switchmobieltelecomtelenet

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken