China beregelt gamingindustrie met nieuwe maatregelen
De Chinese overheid maakte vrijdag een pakket maatregelen bekend die de gamingindustrie er flink treffen. Zo komt er een limiet op hoeveel geld spelers in spelletjes kunnen uitgeven. Beloningen voor wie dagelijks of vaker inlogt worden niet meer uitgedeeld, aangezien die ook verboden worden. Met die maatregelen wil de Chinese overheid ervoor zorgen dat spelers minder tijd, maar vooral geld kwijtspelen in online wereld.
De reguleringen werden vrijdag ingevoerd, zonder dat ze vooraf aangekondigd werden. De Chinese gamingindustrie en investeerders reageerden dan ook verrast. Daardoor nemen de aandelen van Tencent, NetEase en BiliBili plots een duik. Het verdienmodel van die bedrijven is namelijk grotendeels gericht op de verkoop van skins en andere in-gameobjecten. Tencent is hier voornamelijk bekend van games als Call of Duty: Mobile en PUBG Mobile, zag de aandelen met 16% dalen. Rechtsreeks concurrent NetEase deed het met 28% nog net iets slechter.
Vrees voor meer
Dat de nieuwe regulaties pijn doen in de portefeuille van de Chinese gamingbedrijven, dat mag duidelijk zijn. De Chinese Communistische Partij heeft het al langer op de techindustrie gemunt. De overheid vindt namelijk dat die bedrijven te veel macht hebben. Sinds 2020 probeert het land de macht van techbedrijven dan ook terug te dringen. Ook de gamingindustrie krijgt het al langer te verduren: in 2021 werd een wet getekend waardoor minderjarigen slechts drie uur per week mochten gamen. De vreest heerst dan ook dat er binnenkort meer maatregelen worden aangekondigd, schrijft Bloomberg.
Voor gamingbedrijven blijft de bui alleszins hangen. Duidelijk is dat er beperkingen komen op hoeveel spelers kunnen uitgeven, maar niemand weet hoe hoog dat bedrag precies ligt. De maatregelen in het pakket kunnen eerder breed opgevat worden. Dat zorgt voor paniek: niemand kan inschatten hoe groot de uiteindelijke gevolgen ongeveer zijn.
Economie aanzwengelen
Eerst zorgde de CCP ervoor dat minderjarigen minder konden gamen. Nu legt de regering ook het gaminggedrag van volwassenen aan banden. De redering daarbij is dat games slecht zijn voor de gezondheid. Games krijgen dan ook de schuld voor allerlei gezondheidskwalen zoals bijziendheid, en worden gezien als een oorzaak voor het lage geboortecijfer in China.
Maar vooral: gaming zorgt voor veel werkloosheid. China heeft al langere tijd te maken met hoge werkloosheidscijfers, vooral bij jongeren van 16 tot 24 jaar. De laatste cijfers menen dat 21,3% binnen die leeftijdsgroep werkloos is. De nieuwe reguleringen lijken dan ook vooral bedoeld om jonge burgers uit de bureaustoel of zetel en aan het werk te krijgen.
Freemium
De impact van de reguleringen is momenteel moeilijk in te schatten, simpelweg omdat ze te vaag geformuleerd zijn. Ongetwijfeld voelen gamingbedrijven hun inkomsten uit China bedreigd worden. Daardoor zou het bestaande ‘Freemium’-model wel eens kunnen veranderen. Heel wat populaire spellen maken gebruik van dat model: de game zelf is gratis, maar je wordt wel flink aangemoedigd om geld te spenderen aan in-gameobjecten. De impact op dat model zal echter pas ingeschat kunnen worden wanneer de maatregelen een duidelijkere vorm krijgen.