TikTok voorwerp van grootschalig Europees onderzoek
Het formele onderzoek zal focussen op mogelijk verslavende algoritmes, problemen rond leeftijdsverificatie en de standaard privacy-instellingen. De EC zal ook de transparantie van het advertentiesysteem bekijken, net als de openheid van TikTok richting onderzoekers. Dat zegt de instantie in een persmededeling.
Met het onderzoek zegt de EC “potentiële risico’s op het uitoefenen van fundamentele rechten, het fysieke en mentale welzijn van gebruikers en het respecteren van de rechten van het kind” veilig te willen stellen. Als een onderdeel daarvan onderzoekt de commissie ook de manier waarop TikTok de leeftijd van zijn gebruikers verifieert. Het socialmediaplatform moet uiteraard minderjarige beschermen tegen ongepaste content. Het gaat er daarbij ook om hoe de privacy-instellingen standaard ingesteld zijn. In dat opzicht is het onderzoek gelijklopend aan dat bij Facebook en Instagram.
Transparant adverteren
Daarnaast onderzoek de Europese Commissie of TikTok de Digital Services Act (DSA) naleeft als het aankomt op een transparant (doorzoekbaar) advertentiesysteem. Er wordt ook gekeken of researchers op bepaalde obstakels botsen of dat het hen ergens moeilijk wordt gemaakt om het platform te onderzoeken. De EC gaat de resultaten van het onderzoek als bewijs verzamelen, om indien nodig maatregelen te nemen.
TikTok-moeder ByteDance heeft op Europese bodem al wat veranderingen doorgevoerd om aan de DSA te voldoen. Zo kregen gebruikers al de optie om hun For You-pagina niet te laten samenstellen door algoritmes. Bovendien mag TikTok al een tijdje geen gepersonaliseerde advertenties voorschotelen aan jongeren tussen de 13 en 17 jaar oud. Verder kwam er ook een nieuwe optie om schadelijke inhoud snel te rapporteren.
TikTok eerder al onderzocht
Europa heeft al een tijdje een ander onderzoek lopen naar TikTok (en Meta). De focus is daar is de mogelijke rol van het videoplatform bij het verspreiden van desinformatie rond het Israëlisch-Palestijns conflict. De EC bekijkt wat TikTok ondernomen heeft om illegale content tegen te gaan. Het nieuwe onderzoek lijkt er vooral op gericht om te voorkomen dat TikTok een betalend abonnement zou lanceren, specifiek om gepersonaliseerde advertenties uit te schakelen. Dat moet voor alle gebruikers van in het begin het geval zijn, meent de Europese Commissie.