Google geeft binnenkort stijladvies bij het online shoppen
AI zal een alsmaar belangrijke rol gaan spelen in het dagelijks leven. Zo goed als elk groot technologiebedrijf, waaronder Google, integreert AI in zijn diensten. Voor de zoekmachinegigant betekent dat niet alleen dat er AI-functies naar Android komen. Ook de zoekervaring zal flink veranderen: Google maakt de ‘Search Generative Experience’ (SGE) namelijk standaard voor iedereen. Met andere woorden: binnenkort googel je met behulp van AI.
In Europa kan je die generatieve zoekervaring nog niet inschakelen. Later zal die hier wel beschikbaar komen, wellicht meteen met een aantal toeters en bellen eraan. In de VS zien gebruikers nu die eerste toeters verschijnen. Wie de generatieve zoekervaring handmatig heeft ingeschakeld, ziet tijdens het shoppen iets nieuws verschijnen.
Stijlaanbevelingen
In de Google-app op hun smartphone zien ze daar plots “style recommendations” bij de aanbevelingen staan. Ook in mobiele browsers verschijnt die sectie, op desktops blijft hij voorlopig onzichtbaar. De “stijlaanbevelingen” zijn exact wat ze lijken: Google stelt er enkele kledingstukken en accessoires voor die bij jou moeten passen.
De functie staat wellicht nog niet meteen op punt, waardoor je ook minder mooie kledingstukken te zien kan krijgen. Wel is het mogelijk om de aanbevelingen van Google een beoordeling te geven middels een duimpje naar boven of beneden. Op die manier kan je aangeven wat je mooi en minder mooi vindt, zodat Google kan bijleren.
Bijleren zit van begins af aan in de functie ingebakken: Google onthoudt je voorkeuren en probeert hier in de toekomst rekening mee te houden. Je kan de tool ook aanleren welke merken je liever wel of niet draagt. Op die manier kan je er zelf voor zorgen dat de aanbevelingen nuttig zijn.
Heb je een kledingstuk gevonden dat je wel mooi vindt? Tijdens het online shoppen kan je dat natuurlijk niet passen, al heeft Google hier intussen een oplossing voor. In de VS kunnen gebruikers de kleren digitaal laten passen door verschillende modellen. Op die manier kan je kijken of het iets voor jou is of niet.
Generatief zoeken in Europa
De meeste van Googles AI-functies zijn nog niet beschikbaar in Europa. Hier kunnen gebruikers momenteel enkel chatten met Gemini, die geen stijladvies kan geven. Wanneer de generatieve zoekervaring ook in Europa beschikbaar wordt, is niet geweten. Google investeert er in ieder geval fors in: AI is namelijk dé manier waarop het zoeken nog makkelijker en toegankelijker wil maken.