YouTube gaat veel vaker Shorts aanbevelen 

YouTube logo
© Unsplash / Alexander Shatov
YouTube-gebruikers die naar youtube.com surfen krijgen straks vaker Shorts-aanbevelingen te zien. Het videoplatform introduceert daarvoor een nieuwe Shorts-carrousel.

Het Shorts-format heeft YouTube bepaald geen windeieren gelegd. In een blogpost viert Google het doorbreken van de kaap van 70 miljard dagelijkse Shorts-weergaven. Gebruikers krijgen de Shorts te zien via de website en de YouTube-apps voor smartphones en tv’s. Daar zijn de korte video’s te vinden op de startpagina, maar ook in een los Shorts-tabblad. Nieuw is dat YouTube de Shorts in een aparte aanbevelingencarrousel gaat tonen naast de videospeler.

Carrousel voor korte video’s

Nu toont YouTube daar alleen nog reguliere video’s. Bij een beperkt aantal gebruikers wordt die lijst nu onderbroken door de Shorts-carrousel: een horizontale lijst met allerlei korte video’s. Of YouTube de aanbevolen Shorts ook afstemt op het onderwerp van de originele video, is nog niet bekend. Beelden van Android Police tonen de functie in actie. Daarin staan video’s die niet lijken aan te sluiten op het originele onderwerp.

Shorts-carrousel
© YouTube

Het lijkt er zodoende vooral op gericht om meer gebruikers naar Shorts te trekken. Dat blijkt ook wel uit het formaat van de carrousel: die is een stuk groter dan de ‘ouderwetse’ aanbevolen video’s. Ook in ‘theatermodus’ blijft YouTube de carrousel weergeven. Wel wordt het overzicht iets kleiner, zodat het minder de aandacht trekt. Als een korte video wordt aangeklikt, wordt de reguliere Shorts-speler geopend. Daarin kan je direct op video’s reageren en deze met anderen delen.

Concurrent voor TikTok

Het lijkt erop dat de Shorts-carrousel momenteel bij een kleine groep gebruikers wordt getest. Op het moment van publicatie kregen wij het overzicht nog niet te zien. Wanneer dat wel het geval zal zijn, is nog de vraag.

Dat Google nog sterker de nadruk legt op zijn Shorts, is geen verrassing. Het platform concurreert in de VS met TikTok en de Reels van Instagram. Die eerstgenoemde zou mogelijk uit de VS moeten verdwijnen: de Amerikaanse politiek stemde al voor wetgeving die dat mogelijk maakt. De Senaat moet echter nog zijn zegje doen over de wet. Of die de stemming overleeft, is onduidelijk. Mocht TikTok de VS moeten verlaten, dan is dat goed nieuws voor zijn directe concurrenten.

ontspanningShortstiktokyoutubeyoutube shorts

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken